”Emil har utvecklats mycket”

Reportaget om Emil Pousettes språkstörning i mars 2013 väckte stor uppmärksamhet och förde något gott med sig. Nu har Emil fått talträning på lektionstid.

11 mars 2015 10:27

– Emils logoped är helt fantastisk. Hon kommer till skolan fyra dagar i veckan och jobbar med Emils tal. Emil har utvecklats mycket på kort tid, säger Jenny Pousette.

Och själv tycker Emil Pousette att det är ”jättejättebra” att få hjälp i skolan av logopeden Miranda Algotsson.

– Jag trivs med Miranda. Hon hjälper mig att träna på rätt sätt så jag lär mig prata bra. Och så ger hon mig övningar som jag kan träna på hemma också, säger han.

Emil har hunnit bli 10 år och går i tredje klass på Stordammens skola i Sävja. När han var fyra fick han diagnosen verbal dyspraxi, som är en språkstörning som innebär att Emil har svårt att planera sitt tal. Han måste tänka på hur han ska sätta ihop bokstäverna till ord innan han pratar och han har också svårt att uttala orden eftersom han måste leta efter rätt artikulationsställe i munnen. De som inte känner Emil, kan ha svårt att höra vad han säger. Språkstörningen innebär även att Emil har problem med grovmotoriken och svårt att koordinera sina muskelrörelser, till exempel skriva för hand.

När UNT skrev om Emil i mars 2013 hade han inte fått någon talträning alls på skolan, trots att familjen hade intyg på hans diagnos och rätt till logopedhjälp. Mamma Jenny var orolig för att Emils tal skulle försämras när det strulade med alla vårdkontakter.

– Efter reportaget hörde föräldrar i hela landet av sig med liknande erfarenheter. Jag blev faktiskt lite chockad av det genomslag som artikeln fick. Och lärarna på Emils skola tyckte att det var jättebra att problemet uppmärksammades, berättar Jenny Pousette.

Allt det här ledde till att det blev fart på Uppsala kommun och

Emil var först med att få hjälp. Men det är inte bara han som får stöd. Två ambulerande logopeder har anställts sedan i höstas. De åker nu runt till fler skolor i Uppsala och träffar elever som behöver talträning.

– Vi fokuserar på att repetera mycket och ofta och uppmärksamma på vad som händer i munnen och hur Emil själv kan påverka och ta kontroll över sitt tal, säger Miranda Algotsson.

Hon tycker att den kompetens och utbildning som krävs för talträning är ett ansvar som inte är rätt att lägga över på skolpersonalen.

Och för eleverna är det lättare att vara kvar på skolan och inte behöva åka iväg när det är talträning på schemat.

Personligt Gillar fotboll och lego

Namn: Emil Pousette.

Ålder: 10 år.

Bor: Uppsala.

Gör: Går i Näckrosen 3 på Stordammens skola i Sävja.

Intressen: Taekwando, fotboll, bygga lego och spela på Ipad.

Så jobbar vi med nyheter
 Läs mer här!
Anna Hellberg