Abdel Nasser El Nadi, vd och huvudman för Vetenskapsskolan i Göteborg, pekas av Säkerhetspolisen ut som rekryterare till våldsbejakande islamism. Det avslöjade journalisterna Magnus Sandelin och Sofie Löwenmark på stiftelsen Doku för två veckor sedan. Enligt Säpo ska El Nadin ha varit en bidragande orsak till att så många från just Göteborg anslutit sig till jihadistgrupper i Syrien.
Uppgifterna är förstås häpnadsväckande men missförhållandena på Vetenskapsskolan har varit kända länge. Redan 2012 riktade Skolinspektionen skarp kritik mot skolan, bland annat för att religionsundervisningen inte bedrevs på ett allsidigt sätt. När Skolinspektionen frågade eleverna vad de lärde sig i ämnet religion blev svaren ”islam, bön, arabiska”. Vid en oanmäld inspektion 2017 kunde myndigheten konstatera att det fanns stora brister i sex-och samlevnadsundervisningen och att skolan inte levde upp till kravet att verka för jämställdhet mellan kvinnor och män. Det har exempelvis funnits en schemalagd aktivitet - ”likabehandlingstid” - där pojkar och flickor satt tydligt åtskilda i klassrummet.
Trots kritiken har El Nadi tillåtits att expandera sitt skolimperium. Nyligen öppnades en ny skola i Gävle. En annan är på gång i Halmstad. Det också funnits planer på att starta gymnasieverksamhet i Göteborg.
Och El Nadi är långt ifrån ensam. Utanför Stockholm driver scientologerna en egen skola. Och i småländska Hylte kommun finns Laboraskolan som drivs av den kristna sekten Plymouthbröderna. Samtliga elever på Laboraskolan kommer från familjer som tillhör sekten och en tidigare rektor på skolan har varit öppen med att själva syftet med skolan är att isolera eleverna från omvärlden. Skolinspektionen har kritiserat skolan för brister i undervisningen och likabehandlingsarbetet. Ändå finns skolan kvar. Varför? Finns det någon som på allvar tror att en skola som drivs av en religiös sekt kan vara en positiv kraft för elevens individuella utveckling?
Häromdagen beslutade utbildningsutskottet, på Liberalernas initiativ, att kalla till sig Skolinspektionen för en dragning om otillbörliga konfessionella inslag i friskolor. Det är ett bra initiativ. Men politikerna måste också fråga sig hur det överhuvudtaget kommer sig att salafister, scientologer och plymouthbröder släpps in som huvudmän i den skattefinansierade skolan.
Även liberaler, som i grunden är positiva till sådant som friskolor och fritt skolval, måste vara beredda att rannsaka sig själva. Fungerar friskolesystemet som det var tänkt? Eller finns det problem med kombinationen skolpeng och fri etableringsrätt som inte går att lösa med fler kontroller? Vi kan ju inte gärna ha en skolinspektör i varje klassrum för att försäkra oss om att alla skolor sköter sig.