Vad ska vi köra på i stället för bensin?
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Att använda mat för att köra bilar känns inte bra, även om det just nu i Europa finns oanvänd jordbruksmark, som skulle kunna utnyttjas. Men redan nu klagar fattiga i Mexiko på att majspriserna går upp, eftersom USA köper upp majsen för att tillverka etanol.
Etanol på skogsprodukter och restprodukter från jordbruket är betydligt mer effektivt, men kan inte bli så omfattande att det helt ersätter bensinen. I Finland - som inte har någon egen bilindustri som man behöver slå vakt om - införs nu ett nytt skattesystem som gynnar bilar med låga utsläpp per kilometer det vill säga små bilar, dieselbilar och hybrider. Eftersom skatten varierar mycket anpassar sig köparna omedelbart. Det har lett till en stor ökning av dieselbilar i första hand.
Också i Sverige ökar antalet dieselbilar snabbt, även om också etanolbilar fortfarande säljs. Men eftersom energiinnehållet i etanol är ganska lågt krävs stora mängder, uppåt 1,5 liter per mil. Många blir förvånade över hur lite en tank räcker till.
Näringsminister Maud Olofsson är noga med att regeringen inte ska peka ut vilken lösning som är bäst. Hon ser etanol gjord på vete som en övergångslösning och tror mer på etanol gjord på skogsprodukter och förgasning. Det leder sedan till metanol och syntetisk diesel.
EU-kommissionen funderar enligt uppgift på att införa ett tvingande mål för nya bilar på max 120 gram koldioxid per kilometer år 2012. Den svenska bilparken tillhör de värsta utsläpparna i Europa, eftersom många här har tunga och kraftfulla bilar. Ett mål på 120 gram skulle tvinga fram en stor omställning, inte minst för den svenska bilindustrin.
Hybridbilar ägnas allt större intresse. En variant är att elmotorn driver bilen, men om man kör långt krävs en liten dieselmotor för att ladda batterierna. Men till slut blir det nog bränsleceller som kommer att dominera bilindustrin, tror många. De går på vätgas och utsläppet består av rent vatten. Där är problemet hur vätgasen ska framställas och hur man ska få tillräckligt många tankställen - som blir dyra att sätta upp. Honda har redan lanserat en idé att låta bilägarna själva framställa vätgas av naturgas i hemmet, vilket låter rätt oroande. En tankning skulle räcka till 44 mil. Försöksbilar lär redan existera i Kalifornien.
Men dit är det långt. Frågan är alltså vad bilarna ska köras på den närmaste tiden. Och det ser ut att bli diesel, åtminstone om man får tro Finland. Sedan väntar väl hybridbilarna och dme, metanol och syntetisk diesel, innan bränslecellerna slår igenom. Men så länge bensin upplevs som billig i förhållande till alternativen lär det gå långsamt framåt.