En oljetanker gick på grund i Tjusts skärgård, du kan aldrig gissa vad som hände sen. Jo det kan du så klart, stora mängder olja läckte ut och kletade ner kusten. En stor aktion har satts in för att minimera skadorna och bogsera Makassar Highway till Oskarshamn. Varför hände detta undrar man. Jo närmare kusten, där det är vanskligare för ett stort fartyg att vistas, finns bättre mobiltäckning. Det är det skäl kaptenen angett som anledning till att han valde att närma sig den småländska kusten.
Önskan att få ett mindre hackigt telefonsamtal kan ställas mot de enorma katastrofer som oljeutsläpp kan orsaka. Världsnaturfondens Östersjöexpert Anders Alm säger att en oljekatastrof i vattnen söder om Gotland skulle kunna utrota hela arter av sjöfåglar. Detta eftersom sjöfåglar från hela Skandinavien övervintrar där. Eller om en olycka skett i Mälaren som är vattentäkt för omkring två miljoner människor.
Vakthavande styrman vid tillfället har fått ett strafföreläggande gällande sjöfylleri och vårdslöshet i trafik. En persons drickande på jobbet leder till att 130 personer måste sanera olja som kletat ner öar, vikar och hamnen i Flatvarp.
Besättningens nonchalanta hantering av den oerhört känsliga last de fraktar är galen. Kapten, som ville ringa polarna, och styrman, som ville supa på jobbet, bråkar nu om vem av dem som är skyldig till att fartyget lämnade Tyskland utan fungerande satellitnavigeringssystem. Det larm som ljuder var tolfte minut för att garantera att den som styr inte tappar koncentrationen var avstängt. Före avfärd ska kapten ha känt till detta, men när han misslyckades med att få tag på rederiets kontor gav han sig av ändå.
Den här gången var det en ”överkomlig” men självklart oacceptabel mängd olja som läckte ut. Kustbevakningen arbetar hårt för att förebygga oljeutsläpp. Men de kan inte barnvakta en besättning som väljer att uppföra sig otroligt vårdslöst på jobbet. Så länge vi dras med den förhoppningsvis snart oväsentliga oljan måste säkerheten vara en topprioritet.