Tror inte Uppsalas kommunledning på framtiden?

Uppsala2007-09-22 00:01
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Det går inte att begripa sig på kommunledningen i Uppsala och dess politik för Uppsalas framtid. Just nu sjuder staden och kommunen av utveckling. Konsert- och kongresshuset är invigt, området kring Centralstationen är upprivet men byggkranar och lastbilar lovar att här ska hända saker. Redan finns en ny gata, cykelparkering ska det också bli.
Men den starka framtidstron som avspeglar sig i byggenskapen lyser med sin frånvaro i den politik som i övrigt styr innerstadens utveckling. I veckan fattades beslut om att det parkeringsgarage som ska byggas i anslutning till Centralen dels ska bli kommunägt, dels ha lägre priser än stadskärnan i övrigt. Kommunen sänker alltså p-avgifterna i centrum för att - tja, varför då?

Vi måste öka tillgängligheten i innerstaden, säger kommunstyrelsens ordförande Gunnar Hedberg i en kommentar. Tillgängligheten för vem då, undrar man då. Tillgänglighet har ingen ofrånkomlig koppling till privatbilar. Det finns andra sätt att nå stadskärnan och fjärrgående kollektivtrafik än just med bil.
I andra sammanhang säger sig de fyra partierna i kommunledningen vilja förbättra miljön i stadskärnan och man säger sig också inse att klimatförändringarna kommer att kräva minskad biltrafik.
Detta är dock uppenbarligen något som bara sägs för stundens behov, utan tanke på att dessa uttalade ståndpunkter måste få konsekvenser om de ska tas på allvar.
När ska åtgärder som minskar klimatförsämringarna vidtas. Om hundra år när glaciärerna smält ned och havsytan höjts?

Det är som om de fyra allianspartierna inte riktigt förstått att de inte befinner sig i opposition utan faktiskt har makten. Med makten följer ansvar och ett ansvar som sträcker sig längre än de tre återstående åren fram till nästa val.
Miljötänkande är inte något som bara miljöpartiet, vänstern och socialdemokraterna ska driva. Det måste också allianspartierna göra. Och om det är så att dessa partier misstror varningarna om klimatförsämringar finns det andra starka skäl för att Uppsala ändå måste minska privatbilismen i innerstaden.
Staden är för liten för att kunna svälja all den biltrafik som kan bli följden av ett stort parkeringsgarage med låga priser. Kraftig biltrafik i Uppsalas trånga stadskärna medför stora utsläpp, inte minst av diverse partiklar som enligt flera undersökningar försämrar stadsbornas hälsa. Ett växande Uppsala, kanske till en kvarts miljon invånare, kan inte ha en rörlighet som i första hand grundar sig på privatbilismen. Då får vi en i högsta grad trög stad.

Och en sak till: Hur i fridens namn försvarar framför allt moderaterna ett kommunägt parkeringsgarage, mitt i stan? Det är ju att i hög grad tränga undan privat företagsamhet som är bättre på att bedriva företag än vad kommunerna är.
Eller räknas parkeringsplatser numera till kommunal kärnverksamhet och när skedde detta i så fall?