Tidsfrist för förnuftet i Fålhagen
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Orsakerna till tillbakadragandet är delvis oklara, men en är att effekterna av buller och utsläpp måste mätas. Oavsett hela bakgrunden är ändå ställningstagandet välkommet. Även om frågan bara skjuts upp en månad finns det tidsutrymme för majoriteten attsläppa prestigen och byta fot.
När de borgerliga partierna vann höstens kommunval var trafikpolitiken ett av de områden som skulle förändras. Det fanns ett missnöje med den politik som socialdemokraterna, vänsterpartiet och miljöpartiet fört. Bland annat fanns det en önskan att förbättra framkomligheten i stadskärnan och att trafiken skulle fördelas jämnare över gatunätet, allt under mottot "varje gata ska bära sin trafik".
Vad denna devis betyder är svårt att förstå. Den tycks vara i analogi med tidigare decenniers tanke att varje trafikslag ska bära sina kostnader men vad i fridens namn betyder den för Uppsala? Om varje gata ska bära sin trafik borde ju trafiken släppas fri över exempelvis Stora Torget.
Hittills har alliansens trafikpolitik i handling visat sig vara synnerligen otidsenlig. I sin retorik låter partierna lite annorlunda. Bland annat uttrycks planer på att så småningom genomföra spårtrafik i kommunen Men i aktiv politik svär besluten rakt mot såväl retorik som förnuft.
I Fålhagen har allianspartierna (minus centern) bestämt sig för att förbättra framkomligheten genom att ta bort de barriärer som finns på Björkgatan. Även Österängsgatan och Hjalmar Brantingsgatan ska få genomfartstrafik. Den sistnämnda gatan är i dag buss- och cykelgata. Beslutet skulle medföra att bilisterna skulle slippa ta stora omvägar och på så sätt minska utsläppen.
I praktiken, liksom i gatu- och trafikkontorets beslutsunderlag, finns det inte mycket som underbygger detta resonemang. I stället gör de föreslagna vägbulorna plus hastighetsbegränsning till 30 km på gatorna att framkomligheten knappast förbättras.
Tar man dessutom i beaktande att Tycho Hedéns väg nu inte längre tar emot E 4-trafiken blir kravet på att göra Björkgatan till en genomfartsgata svårbegripligt.
En stor majoritet av de boende i Fålhagen samt föräldrar till elever vid områdets förskolor och skolor har protesterat mot förslaget. Alliansen har haft den i och för sig rimliga ståndpunkten att inte bara en grupp medborgare i kommunen ska få diktera villkoren.
När det gäller Fålhagentrafiken är dock denna ståndpunkt irrelevant. Det finns inget skäl för kommunen att försämra miljön i en stadsdel eftersom beslutet påverkar hela kommunen.
Nu finns det en månads frist för eftertanke. Använd den tiden.