Tänk ett steg längre än trafikplanen!
Detta är en ledare. UNT:s ledarsida är liberal.
Däremot finns inte mycket ordat om behovet av nytänkande. Att spårtrafik skulle kunna vara ett viktigt spår för Uppsalas framtid talas det inte högt om. Jo — spårtaxi ska ju testas i Uppsala men den trafiklösningen kan knappast bli mer än ett komplement. Den som vill få lite idéer om spårvägslösningar kan besöka Spårvägsmuseet vid Danvikstull i Stockholm som ger en överblick över spårvägsfronten i Europa just nu.
Många städer, som i likhet med Uppsala hade spårväg fram till början av 1950-talet då bilen kom att få allt större dominans i trafiken, har börjat tänka om. Privatbilismen blev i längden ohållbar i stadskärnorna. Attraktiva kollektivsystem behövdes.
En stad som kan påminna lite om Uppsala är Strasbourg. När det blev klart att EU-parlamentet skulle sammanträda i staden utgick pengar till upprustning av infrastrukturen. Det blev ett lysande tillfälle till stadsförnyelse och den framsynta borgmästaren Catherine Trautmann vann sin post just på ett stadsförnyelseprogram där spårväg utgjorde en betydande del. Bland annat var målet att kollektivtrafiken skulle utstråla trygghet under kvällstid — vilket fick till följd att Strasbourgs spårvagnar har mycket stora fönster. Allt syns. Men också andra städer i framför allt Tyskland och Frankrike har satsat på spårväg, till och med i städer som är mindre än Uppsala.
— Frankrike är intressant i sammanhanget, säger arkitekten och forskaren Per Hultén i anslutning till utställningen. Där insåg man att närhet till spårväg höjde värdet på fastigheterna och därmed fastighetsskatten. Dessa ökade resurser användes sedan till nya spårvägsprojekt.I Sverige har Göteborg och Norrköping behållit sin spårväg och kan nu nöjda bygga ut den allt eftersom städerna växer. Stockholms spårväg har återuppstått med Tvärbanan.
När blir det dags för Uppsala?
Uppsalatrafiken befinner sig i ett så kallat formativt skede. När hela trafiken ska omdanas borde också trafikplaneringen ta mycket mer hänsyn till de alternativ som finns till dagens kollektivsystem. Upplands lokaltrafik UL har tagit ett första steg med sitt stomlinjenät för Uppsala där mottot är tänk spårväg, kör buss (alltså tills vidare).
Men det krävs mer för att det ska bli möjligt med spårväg i framtiden, utrymmen för knutpunkter och omstigningar. Plats krävs också för bilparkering i Uppsalas ytterområden.
Detta finns inte med i trafikplanen vilket gör att det historiska fönster som just nu står på glänt riskerar att slå igen. Men än finns det tid att tänka nytt och lite längre än trafikplanen.