Stomlinjerna blir bra mallar
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Om kommunfullmäktige inte dragit ned på anslagen för kollektivtrafiken utan i stället satsat hade vi kanske haft ett väl utbyggt trafiknät i dag, med täta förbindelser och lätt tillgängligt för alla. Vi hade också haft mindre biltrafik och därmed mindre utsläpp av avgaser och partiklar.
Att tjata om detta leder ingen vart, men det pekar ut den riktning som nu måste tas omgående om målet att kollektivresandet ska öka med 50 procent de närmaste fem åren ska nås.
Trögheten har varit påfallande hos den borgerliga majoriteten i kommunen att leva upp till de mål om bättre trafik och därmed mindre utsläpp man talat sig så varm för. De vackra målen och de konkreta besluten som rör trafiken har inte hängt ihop. Hittills.
Men nu börjar det märkas att insikten om att utsläppen bara kan minska om också biltrafiken minskar befästs hos majoriteten. Det duger inte längre att planera för nya förbifarter och samtidigt snåla in på kollektivtrafiken.
En nyligen presenterad utredning visar vad som behöver göras: ett antal stomlinjer ska införas så snart det är möjligt och kollektivtrafiken ska prioriteras bland annat genom grön våg för stadsbussarna. Nästa höst kommer två eller tre stomlinjer som binder samman de stora och folkrika stadsdelarna och flera följer.
Det här är långt från de lama förslag som fanns i t ex trafikplanen från 2006 då en kraftig utveckling för privatbilismen nästan framställdes som oundviklig. I dag är onekligen läget ett annat. Klimatförändringarna talar sitt språk liksom bensinpriset. Bekvämligheten med den egna bilen börjar bli väl dyrbar till vardags. Visst kan man säga att det är en omvändelse under galgen för kommunledningen men bättre sent än aldrig.
Dock väntar andra stora utmaningar i trafikmiljön. Om Uppsala fortsätter att växa i samma takt som nu kommer kraven på kollektivtrafiken att öka än mer. Det innebär att fler och fler bussar måste sättas in i trafiken för att möta den ökande resandemängden. Dubbelt så många bussar som i dag om fem år eller 200 bussar i timmen - resultatet kan inte bli något annat än kaos. Det ställer kommunledningen inför ännu fler utmaningar och förändringsbenägenheten ställs på prov.
Stomlinjer sägs utgöra starten på spårtrafik. Den startsträckan får nog bli tämligen kort om trafikuppgiften ska kunna lösas på ett rimligt sätt. Spårväg är visserligen avsevärt dyrare i investeringar men i drift och i kapacitet är den överlägsen busstrafiken. Vilken form och vilka sträckningar det rör sig om får utredas men visst kan stomlinjerna bli en bra mall.