Spårbilar ett sidospår

Foto: Rolf Hamilton

Uppsala2009-08-13 00:01
Detta är en ledare. UNT:s ledarsida är liberal.
Det blev inget beslut om spårbilar när kommunstyrelsen sammanträdde i går. Handlingarna kom alldeles för sent och man valde att bordlägga ärendet till ett kommande möte. Detta trots att majoriteten så sent som i måndags uttalade sig positivt.
Tanken var att privata pengar skulle stå för merparten av kostnaderna medan kommunen skulle stå för resten. Banan hade två alternativa sträckningar som båda utgick från Resecentrum: antingen till Boländerna eller över Akademiska sjukhuset till Gluntenområdet.

Spårbilssystemet fortsätter alltså att vara en het fråga i ytterligare några veckor. Men sedan borde det vara nog. Det är hög tid att sätta ned foten och peka på de många tveksamheter som finns med systemet. Det är lika bra att det inte blev något beslut i frågan.
För det första kan ett spårbilssystem aldrig bli framtidens modell för kollektivtrafik i Uppsala. Systemet har alldeles för liten kapacitet och kan inte transportera storstaden Uppsalas invånare till utbildning, jobb och fritidsaktiviteter.
Visst, en kortare bana kanske kan fungera, så som föreslås till Akademiska sjukhuset och Glunten, men även om banan finansieras mest av privata medel blir det ändå kommunmedborgarna som får betala en avsevärd del av kalaset.
För det andra är spårtaxi ett sidospår i opinionsbildningen för en framtida kollektivtrafik. Spårtaxi är inte en kollektiv transport utan en individuell lösning på ett framkomlighetsproblem. Max fyra personer kommer att rymmas i en spårtaxi - det är en bil som går på räls.
För det tredje är risken stor att ett spårtaxisystem kommer att skjuta fram den radikala lösning på Uppsalas trafikproblem som faktiskt finns att tillgå, stomlinjer inom kort och på lite längre sikt spårväg. När spårtaxisystemet väl är i gång kommer det helt enkelt inte att finnas tillräckligt med pengar för en ny och hållbar kollektivtrafik.

Allt talar för att Uppsala inom det närmaste seklet kommer att utvecklas till en kvartsmiljonstad. Bostäder byggs i stadskärnan men den stora befolkningstillväxten kommer att ske i nya bostadsområden runt staden och i kommunens ytterdelar.
Det betyder att kraven på en bekväm och attraktiv kollektivtrafik kommer att höjas avsevärt. I dag är på många håll nere på den europeiska kontinenten den självklara lösningen modern spårväg och det är en lösning som också skulle passa Uppsala.
Det räcker inte att skjuta ett radikalt steg i trafikpolitiken på framtiden. Planerna måste läggas fast nu om kommunen inte ska hamna på efterkälken. Att lägga ned många miljoner på ett spårbilssystem vars nytta är okänd är ingen hållbar trafikpolitik för framtiden.
Läs mer om