Nya utmaningar i kollektivtrafiken

En av de största utmaningarna för den nyblivna storstaden Uppsala är det växande behovet av transporter. Hur behovet uppfylls är en ödesfråga för inte bara Uppsala kommun utan för hela Uppsalaregionen. Uppsala är den obestridliga noden dit utbildning, sjukvård, näringsliv och den största delen av områdets arbetstillfällen är koncentrerade. Möjligheterna att ta sig till och från detta centrum samt röra sig i detsamma är avgörande för utvecklingen.

Uppsala2012-01-09 00:00
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Hittills har intresset knutits till Uppsala kommuns initiativ vad gäller trafiken. Men nu hörs en ny stämma i trafikdiskussionen, Johan Örjes, centerpartistisk ordförande för landstingets nya kollektivtrafiknämnd med statligt uppdrag att samordna all trafik i varje län. I en intervju i UNT i veckan uttalar han sig friskt och frejdigt om trängselavgifter och avsevärd ökad andel kollektivtrafik i länet samt ökat inslag av privata utförare på trafikområdet.

Skrämselhickan har väl nu lagt sig hos länets trafikplanerare för egentligen var Örjes uttalanden bara starten på en dialog mellan landstinget och länets kommuner – även om Uppsala kommuns trafikpolitiker säkert inte vill ha skrivet på näsan från någon utomstående hur Uppsalas kollektivtrafik ska utformas.

Men det är nog dags att börja vänja sig. Kollektivtrafiknämnden måste i någon mening ändå ses som en överordnad nämnd och de som bryr sig om hur Uppsalatrafiken utformas är nog mest tacksamma över att någon tar ett rejält krafttag från början – även om en del av Örjes idéer allt kan diskuteras.

Det är säkert bra att bjuda in privata aktörer på kollektivtrafikområdet men det gäller att ta det sakta i backarna. En ohämmad tillväxt av privata aktörer på samma sätt som skett på exempelvis gymnasieområdet vore säkert inte till fördel för länets kollektivtrafikresenärer. För resenärens skull måste det finnas ett enhetligt system av biljetter och tidtabeller.

Det svåra i trafikpolitiken i Uppsala län gäller ju inte länet utan Uppsala. Och här får nog Örjes hålla sig på mattan – även om han skulle önska sig åtgärder. Det sympatiska utgångsläget hos honom, att hälften av alla persontransporter ska ske med kollektivtrafik om ett par decennier, borde dock föras över till beslutsfattarna i Uppsala kommun. Här sker en utbyggnadsplanering som förefaller blind och döv för de krav som klimatförändringarna ställer. Trafikleder som skär genom riksintressanta grönområden som Årike Fyris visar att det bara är i miljöpolicydokumenten som kommunen säger sig vilja minska utsläppen av växthusgaser. I praktiken fortsätter den gammalmodiga planeringen för det Uppsala som allt sedan 1960-talet gav god plats åt bilen medan andra trafikslag fick maka på sig.

En modern storstad som tänker växa än mer måste planera för en annan utformning av transporterna. Utan en väl utbyggd kollektivtrafik stannar Uppsala.