När den bästa staden i världen skulle koras vann dock Vancouver i Kanada.
Uppsala klimatprotokoll är imponerande. Det märktes i tisdags när 155 representanter för kommunen, landstinget, länsstyrelsen, 27 företag samt organisationer och föreningar samlade sig för nästa steg framåt mot en klimatneutral kommun.
Hittills har kommunen och en del av de deltagande företagen gjort avsevärda förändringar vad gäller uppvärmningen av fastigheter. Oljeberoendet är ju nästan borta, torvbruket fasas ut och utvecklingen av fjärrvärmen går framåt. Vad gäller mobiliteten, det vill säga de metoder som används för att människor och varor ska kunna röra sig i Uppsala, är idéerna många och ofta goda, men ännu långt ifrån genomförda.
Det är här som ett gap öppnar sig, ett gap mellan höga och vällovliga ambitioner vad gäller miljön i Uppsala och de åtgärder som i verkligheten vidtas. Det blir mycket snack och lite verkstad, i varje fall från den situation som råder i december 2013. Att vårdande av naturmiljöer kan vara en klimatåtgärd kommer i skymundan.
Ett exempel på det är Årike Fyris. Fredagen den 3 januari 2014 ska de som har synpunkter på den fördjupade översiktsplanen för ”förbindelse över Fyrisån vid Ultuna/Sunnersta” vara kommunen tillhanda. De som vill lämna synpunkter har nu bråda dagar. Det rimmar illa med utfästelserna för drygt ett år sedan om att en bro över Åriket vid Ultuna skulle bli aktuellt först i en diffus framtid. Nu kan i stället en bro med upp emot 25 000 bilar per dygn med åtföljande utsläpp över en av Uppsalas naturklenoder bli verklighet inom en snar framtid. Resultatet blir ökad biltrafik, ökade utsläpp och stor miljöpåverkan på såväl Åriket som hela Uppsala.
Ett exempel på dövhet inför miljöpåverkan är också de glädjeyttringar som hördes när rege-ringen efter lång tvekan gav klartecken för civil flygverksamhet på Ärna. Redan nu störs miljön kring Ärnafältet av flyget. Med civilflyg ökar störningarna. Trots detta ville allianspartierna i kommunledningen minus centern ha civilflyg.
Svearikets vagga stod i Uppsala och det finns en rad minnesmärken om stadens viktiga historia. Domkyrkan, Gustavianum, universitetsbiblioteket Carolina Rediviva, Slottet, den historiska miljön i Gamla Uppsala är några byggnader och miljöer som fortfarande vårdas. Ingen skulle på allvar föreslå en genomfartsled över Domkyrkoplan eller ett parkeringsgarage i Slottets nedre regioner men Linnélandskapet vid Årike Fyris är inte på samma sätt fredat.
Där finns historiska botaniska minnen lagrade i marken, inte synliga för stadsplanerarnas ögon men lika verkliga som Domkyrkans tegelväggar. Linnés marker i Åriket måste få samma skydd och bevarandestatus som Slottet och Domkyrkan.
Kersti Kollberg
Fristående kolumnist