Regeringen tycks vilja kopiera Socialdemokraternas förslag och Socialdemokraterna försöker hitta på nya förslag som regeringen inte kan kopiera.
De senaste dragen i den här tävlingen är att regeringen övertagit Socialdemokraternas förslag om mindre klasser och att Socialdemokraterna föreslår begränsningar i bolagsvinsterna på skolans och välfärdens område.
Dessa vinster har varit en besvärlig fråga för Socialdemokraterna som är splittrade mellan dem som helt vill förbjuda vinster och dem som kan acceptera åtminstone vissa vinster. Finansminister Anders Borg har redan anslutit sig till dem som kan tänka sig att säga nej åtminstone till riskkapitalbolag i välfärden.
Socialdemokraterna vill gå längre: Företag som sparar för mycket på personalen ska få lägre ersättning. Förslaget förutsätter en detaljerad granskning av företagen som nog öppnar för farligt godtycke.
Men frågan om mindre klasser dominerar debatten. Att regeringen nu anpassar sig efter Socialdemokraterna gör bara förslaget ännu sämre. Lärarna kommer inte att räcka till.
Redan har OECD:s chef för utbildningsfrågor och ansvarig för Pisaundersökningen, i likhet med flera andra forskare, understrukit att klassernas storlek inte har någon betydelse. Det är lärarna som är avgörande.
Det gäller att locka de bästa lärarna med hög lön och karriärlöften. Regeringen har försökt att slå in på den vägen genom förslaget om förstalärare, som får 5 000 kr mer i månadslön. Problemet är att det är kommunerna som avgör och ett ganska stort antal kommuner struntar i avtalet. I dag ligger svenska lärares löner lågt i förhållande till andra länder.
En annan viktig fråga är att ge lärarna tid till undervisning. Det visar sig att dagens lärare har så många administrativa uppgifter att de känner sig stressade och inte hinner med att undervisa eleverna på ett rimligt sätt.
Att ge lärarna betydligt högre lön och karriärmöjligheter är mycket viktigare än mindre klasser, vilket regeringen redan vet. Men en rejäl reform skulle nog förutsätta att skolan var en statlig uppgift.
Men även om alla förslag och utredningar genomförs kommer det att ta lång tid att förändra skolan. Frågan är vad vi ska göra under tiden. De socialdem,okratiska förslagen om obligatoriskt gymnasium övertygar inte.
Nu får man försöka hitta metoder att övertyga kommunerna och det fungerar tyvärr inte alltid. Skolan kommer nog även i fortsättningen att vara en stor fråga i politiken.