Klimatfrågan är strategisk
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.
En grönflummig organisation, enbart för kommuner som domineras av en grön vänster? Nej, inte precis. Basen för organisationen ligger i Helsingborg, en solitt borgerlig kommun. Stockholms stad är medlem liksom Norrtälje och Enköping i Uppland, alla tre borgerligt styrda.
Men Uppsala är inte med. Visst går det att vara en framtidsinriktad kommun med siktet inställt på en hållbar utveckling utan att för den skull vara med i Sveriges ekokommuner. Ingenting i Uppsalas hittillsvarande politik tyder dock på att kommunledningen insett att klimatfrågorna och därmed möjligheterna till en hållbar utveckling är avgörande för Uppsalas framtid.
Självfallet finns det många uttalanden och texter som kan förefalla bevisa motsatsen men i den praktiska politiken har de i den politiska retoriken uttalade insikterna ännu inte visat sig.
Det är ett strategiskt misstag att inte ta klimatproblemen på allvar. Det senaste året har visat att det som händer i vår omvärld är allvarligt och något som också får konsekvenser för Sverige och Uppsala. Inför våra ögon smälter glaciärerna ned, Stilla havets övärld påverkas av havsnivåns höjning, Indiens och Kinas välståndsutveckling innebär av allt att döma en stor stegring av koldioxidutsläppen.
I Sverige bryr sig människor om denna utveckling och så också i Uppsala. Det är ett stort misstag att inte möta den oro som många känner med en politik som visar att vi i Uppsala inte behöver stå med armarna i kors och vänta på utvecklingen.
Ett konkret område där en samlad miljöpolitik får direkt effekt är trafiken. Det har man insett i exempelvis ovan nämnda Helsingborg där man satsar på en utbyggnad av en bekväm och lättillgänglig kollektivtrafik. I Uppsala går det avsevärt trögare fast den snabba utbyggnaden av staden skulle kräva en oerhört aktiv och framsynt trafikpolitik. I stället ställer sig kommunen i viloläge, och väntar och väntar på - ja vadå? Nya miljövänliga drivmedel, kanske. Där sker ju visserligen en snabb utveckling men det kommer att dröja åtskilliga år innan man kommit fram till något som i alla avseenden är hållbart för framtiden.
Vad är det för fel att satsa, och verkligen satsa, på kollektivtrafiken? Är kommunledningen orolig för att det kommer att kosta för mycket? Eller tror man att Uppsalaborna är så fästa vid sina bilar att de inte förmå stiga ur dem och i stället välja ett attraktivt, lättillgängligt och hållbart kollektivtrafiksystem?