Hur ska vi ha det med bilen?
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Nu har dock samtliga kommunpolitiker i Uppsala ändå skakats om en del av klimatutvecklingen. Det är inte många som inte håller med om att biltrafiken måste begränsas till förmån för kollektivtrafiken. I den nya översiktsplanen som ska vara färdig om två år kommer med största säkerhet kollektivtrafiken att inta en viktig position, frågan är bara hur långt dessa ambitioner kommer att gå. Kommer samtliga partier i kommunen att våga ta steget mot en stad där kollektivtrafiken är det naturliga färdmedlet, inte bilen?
Man kan undra. I den brusande framstegsvågen för Uppsala finns inte så många tecken på att man tänker klimathänsyn eller på att Uppsala kommun ska minska sina utsläpp med 30 procent till 2020.
Hur tänker man egentligen när det gäller de stora pågående utbyggnaderna av Gränby centrum och Ikea? Området mellan Gränby och Nyby ska så småningom bli Sveriges största handelscentrum med 170 kvm handelsyta. Och Ikea ska med 40 kvm yta bli världens näst största Ikeavaruhus. Ljuskronan Sirlig kan man kanske ta på bussen men knappast bokhyllan Billy. Tillgänglighet för privatbilar samt stora parkeringsytor tycks ofrånkomliga i dessa gigantiska handelskomplex.
Detsamma gäller den storarena för 30 000 personer som det finns planer för på den östra sidan om Fyrisån, mellan Islandsbron och Kungsängsleden liksom utbyggnaderna av Fyrishov och Gränby-
arenan. Uppsala ska växa på alla cylindrar och över allt där det över huvud taget finns någon yta - men hur ska besökarna ta sig dit och därifrån?
Detta är en allvarlig och viktig fråga som jag ännu inte sett något seriöst svar på. Ska de uppräknade anläggningarna ha den attraktionskraften som man tänker sig måste tillgängligheten vara på topp. Om åskådare till en fotbollsmatch ska sitta i timmar i bilkö innan de kommer hem eller tvingas stå och frysa i väntan på bussen blir det nog si och så med attraktionen.
En lösning som inte stavas biltrafik måste till - såvida inte Uppsala kommun bestämmer sig för att låta gigantiska parkeringar breda ut sig på marker och grönområden runt staden. En framsynt politik innebär att kollektivtrafiken tar ett stort steg framåt. Det kommer inte att bli billigt men att blunda för kravet kommer att kosta ännu mera.