Gottsundaalléns verkliga natur

Vilken vecka som helst startar byggandet av det som kallas Gottsunda allé. Redan nu är marken förberedd.

Uppsala2013-05-31 16:33
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Genom en omvälvande förvandling av landskapet i form av bortsprängning av bergknallar i området strax nordost om Gottsunda centrum har terrängen neutraliserats och det är bara att lägga ut den kommande vägförbindelsen mellan Gottsunda och Ultuna.

Den beskrivs i en kommunal annons som en ”ny naturnära allé i Gottsunda” och det är ingen oäven beskrivning. Allén går genom Natura 2000-området, den korsar Gula stigen men dessa intrång kommer att kompenseras. Djurpassager under vägen, prydda med målade trädstammar, ska ge djuren ett intryck av att skogen även går under vägen, heter det.

Denna skönmålning av vägbygget kan dock inte skymma vägens verkliga natur. Den sägs tillkomma som en avlastning av Vårdsätravägen och ska alltså knyta samman Gottsunda med Ultuna. Dessutom ska nya bostäder byggas utmed vägen, troligen som ett led i det som benämns stadsläkningen samt som ett sätt att öka förbindelserna mellan de olika stadsdelarna.

Det är absolut inget fel på att öka tillfartsmöjligheterna till Gottsunda centrum men erfarenheterna visar att tillkomst av vägar som påstås utgöra avlastning sällan innebär detta. I stället får man mer trafik. Det kommer helt enkelt att bli lättare att ta bilen mellan Ultuna och Gottsunda.

Men vänta lite, så mycket människor bor det ju inte i Ultuna och även om området mellan Dag Hammarskjölds väg och Gottsunda byggs ut borde det inte finnas anledning att anlägga en stor väg som dessutom inkräktar på hittills skyddad natur. Nej, det finns i stället starka skäl att tro att vägen är en första etapp på en förbindelse från de södra stadsdelarna, över Åriket till den planerade järnvägsstationen vid Bergsbrunna samt E 4. I kommunens annons förutskickar man också ett brobygge över Fyrisån vid Ultuna allé som ska ge direktförbindelse med väg 255 och kortare avstånd till E 4.

Detta är ett exempel på en planeringsteknik med försåt. I stället för att planera för en fullständig trafikled från Gottsunda till E 4 tar man det i etapper. Först en vägsträcka med abrupt slut – varpå det ter sig helt logiskt och ofrånkomligt att fortsätta den till det önskade målet.

Men det är inte ofrånkomligt att bygga en trafikled över Åriket enligt de planer som kommunstyrelsens stadsbyggnadsutskott skissat. Man måste inte dra en bilväg förbi Ultuna källa (även om den redan tycks vara skadad) eller störa den känsliga och unika miljön med kungsängsliljor, Linnéstigar och rikt fågelliv vid Kungsängen.

Måste man leda fler motorfordon i väst-östlig riktning går det att exempelvis bredda Kungsängsbron eller att förstärka Flottsundsbron för ökad trafik. Men, det betyder förstås att de som kommer från Gottsunda allé måste vrida på ratten.