Goda råd dyra för klimatet

Uppsala2007-12-08 00:01
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Bara den som är döv eller som slår dövörat till kan nu avfärda larmrapporterna om den globala uppvärmningen. Istäcket över Arktis smälter, glaciärerna försvinner, Kebnekaises topp minskar med centimeter för centimeter. Exemplen på en ödesdiger klimatförändring är många.
FN:s klimatpanel IPCC har kommit fram till att det med överväldigande sannolikhet är människan som ligger bakom denna tilltagande höjning av jordens medeltemperatur. Det betyder att det också finns möjlighet att bromsa eller hejda förändringen, vilket i sin tur kräver handlingskraft och samsyn.

Just nu pågår en diskussion om hur många procent utsläppen av växthusgaser ska minska med till 2020. Ska det vara 20 procent, 30 eller kanske 40? Det finns ingen anledning att misstro viljan till förändring. Däremot måste man skärskåda realismen i de uppställda målen. Hur gärna vi än vill går det inte att trolla. Det går inte ens att planera hur omfattande åtgärderna måste vara för att det ena eller andra procenttalet ska uppnås. Glaciärerna låter sig inte påverkas av förhoppningar, däremot troligen av mindre växthusgaser, men sambanden går inte att planera fram.
En sak är dock säker och det är att ingen kan rycka på axlarna och säga att klimatet inte angår en. Visserligen har Uppsalabornas klimatrelaterade åtgärder bara en ytterligt marginell direkt inverkan men det intressanta är hur vi tillsammans verkar, inom Sverige, inom EU och till sist i världen.

Om Sverige ska nå sina nationella klimatmål måste landets kommuner vara beredda att ifrågasätta sitt beteende. Vi vet att biltrafiken påverkar utsläppen, men att kräva att varje svensk oberoende av
bostadsort ska sluta köra bil är orimligt. Glesbygdsborna utan tillgång till kollektivtrafik kan inte förväntas minska sitt bilåkande. Det är i stället invånarna i städerna som måste dämpa sitt bilberoende.
Men det finns också en rad andra åtgärder som medborgarna kan vidta och på måndag ska kommunfullmäktige ta ställning till en handlingsplan för klimatarbete 2007-2011, kallad Klimatutmaningen. Det är ett kort perspektiv men goda råd är ju dyra. Ska det bli någon märkbar minskning i utsläppen måste vi börja nu.
Partierna i kommunfullmäktige går visserligen åt samma håll men knappast i takt. Oppositionen vill skynda fortare medan majoriteten tar det försiktigare. Intentionerna ska inte misstros men frågan är förstås om de föreslagna åtgärderna verkligen leder till målet när en rad andra åtgärder, t ex uppförandet av det kommundrivna parkeringshuset vid
Resecentrum, pekar åt ett annat håll.
Kommunledningskontoret vill ha exempel på tydliggörande av utvecklingen mot förbättrad kollektivtrafik, utvecklade cykelstråk och klimatvänligare biltrafik. Visst, det går åt rätt håll, men någon radikal och offensiv satsning på klimatförbättrande åtgärder innehåller inte planen.