Ge bättre plats för cykeln i Uppsala

Uppsala2013-02-09 00:00
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Uppsala kommuns cykelplanerare står startklara med ena foten på trampan. Trots att vintern gjort ett återtag i veckan är det snart cykeldags för alla, inte bara de inbitna året-runt-cyklisterna. Kommunens cykelkarta delas ut i staden och den som inte tycker att cykelhaven runt Resecentrum eller cyklistströmmarna i staden är bevis nog för att Uppsala är en cyklande stad visar kartan att det cyklas såväl i Uppsala som ut till förorterna, med Bälinge som ett pinsamt undantag. Ett rikt förgrenat nätverk av cykelbanor och cykelvägar visar det.

Det är bara det att kartan inte riktigt visar verkligheten. Det framgår till exempel inte att cyklisterna sällan är ensamma på sin cykelväg. För det mesta delas vägbanan antingen med bilar eller andra motorfordon och gående, inte sällan med vidhängande barnvagnar eller rollatorer. Det är nog mera undantag än regel att cyklisten kan köra i sin egen hastighet. Alltför ofta avbryts också cykelvägen av korsande motortrafik och ibland kan det till och med vara ett äventyr att hitta fortsättningen av cykelvägen.

Trots bristerna cyklar Uppsala. Men med en cykelkultur som ofta tar lätt på trafikreglerna. Det cyklas mot rött ljus, på trottoarer, gågator och mot enkelriktat. Självfallet har var och en sitt eget ansvar för sin framfart men cyklandet i Uppsala skulle nog bli avsevärt mer trafiksäkert om kartans cykelnät verkligen bestod av riktiga cykelbanor, avsedda enbart för cyklister.

Dessbättre satsar nu kommunen på en särskild cykelpolicy med bland annat banor där cyklisten kan köra utan att alltför mycket hinder.

För några veckor sedan möttes kommunens trafikplanerare, politiker, cykelföreningar med flera Herbert Tiemens, cykelambassadör från cyklingens förlovade land Nederländerna och verksam i staden Houten.

Houten är varje cyklists våta dröm. Där är cyklisten kung. Det är cykeln som har företräde i alla korsningar och skulle en cyklist kollidera med en bil blir bilföraren ansvarig. Cykeln är fordon nummer 1 och breda cykelbanor korsar staden, inte bilvägar.

Det är knappast aktuellt att i Uppsala helt kopiera Houtens upplägg. Uppsala är en avsevärt större stad än Houten, och ligger dessutom på väsentligt nordligare breddgrad än Houten. I Uppsala kan man helt enkelt inte vänta sig att alla skaffar sig cykel och använder den året runt.

Men faktorer som utsläpps- och klimatfrågan, hälsoaspekten och bekvämlighet borde få fler Uppsalabor att cykla. Och om den kommande cykelpolicyn gör det enklare och bekvämare att ta sig fram på cykel skulle det bli en stor vinst för staden Uppsala.

Några tips från de holländska cykelsystemen är värda att beakta, till exempel de med solenergi uppvärmda cykelbanorna som smälter snö och is. Kan man i Uppsala ha uppvärmda fotbollsplaner som fungerar året runt borde eluppvärmda cykelbanor också vara möjliga.