Färre, inte fler, bilar i stadskärnan

Uppsalahandlarna är på krigsstigen. Parkeringssituationen är under all kritik och den minskande biltrafiken i centrum är förödande för handeln, anser cityhandlarna. Till grund för ståndpunkten har man en parkeringsutredning som visar att antalet parkeringsplatser minskat under de senaste åren och att många tillfrågade centrumbesökare klagade på de höga parkeringsavgifterna.

Uppsala2013-04-06 00:00
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Att Uppsalahandlarna är oroliga för att handeln i centrum ska minska är begripligt. Det vore inte heller önskvärt med en minskning av handeln i stadskärnan. En levande innerstad består av ett rörligt folkliv, av butiker, restauranger, bibliotek, biografer, konsertlokaler med mera. Det finns också en rad exempel på utarmade stadskärnor. Ett är Västerås som omges av vidsträckta områden med varuhandel men har en stadskärna med färre butiker.

Ironiskt nog brukar Västerås framhållas som en mönsterstad vad gäller det så kallade handelsindexet – en siffra som är cirka 20 enheter högre än Uppsalas.

Västerås eller andra stora handelsområden är inte några bra jämförelseobjekt. Uppsala måste finna sin egen stadsidentitet och till den hör bland annat en levande handel i innerstaden.

Det är dock orimligt att vända den omvandling som innebär att det blivit krångligare och dyrare att ta med sig bilen in till staden.

Varför i fridens namn ska man ha med sig bilen in till Sveriges trängsta stadskärna, den med smala gator och en handel koncentrerad till några få kvarter? I en kommun på över 200 000 personer kan man helt enkelt inte räkna med att kunna ta sig lätt och billigt med bil in till innerstaden.

Ty utökar man antalet parkeringsplatser ännu mer blir det mindre utrymme för handel och flanerande (vilket i sig ofta kan vara inköpstimulerande).

Uppsalas innerstad behöver inte mer biltrafik utan mindre. Däremot behövs bekvämare och trevligare sätt att ta sig till stadskärnan än dagens bullrande bussar. Spårväg är det modernaste och smidigaste sättet att lösa kollektivtrafikuppgiften i en stads av Uppsalas karaktär. Den dag Uppsala får spårväg kommer många fler att välja bort den egna bilen och ett tröstlöst letande efter parkering och i stället åka kollektivt.

I väntan på detta måste Uppsalahandeln inse att den framtida kundkretsen inte kommer att kunna vara bilburen. Konkurrera med andra fördelar i stället. Varför inte erbjuda hemtransporter av skrymmande varor? Eller samarbete med kollektivtrafiken och Upplands lokaltrafik? Kanske kan man komma överens om reducerad avgift på lördagar eller bussbiljetten betald om man handlar för en viss summa.

Dagens ymniga biltrafik gör innerstaden onödigt otrivsam och osäker. Med färre bilar ökar trivseln på Uppsalas gator, torg och trottoarer.