En komplicerad stad för handel

I takt med den kraftiga befolkningstillväxten i Uppsala ökar också handelsutbudet. I stadskärnan växer antalet gallerior och enskilda butiker, i ytterområdena breder externvaruhusen ut sig. Till skillnad från många andra städer tycks läget i Uppsala vara att externvaruhandeln inte suger ut cityhandeln. Västerås är ett exempel där externhandeln håller på att utarma stadskärnans handelsutbud.

Uppsala2011-12-10 00:00
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Att Uppsalas innerstad hittills klarat sig hänger sannolikt samman med just befolkningsökningen. Uppsala är tillräckligt stort för att ha både externvaruhus och en livlig stadskärna. Den trenden bekräftas också av Handelns utredningsinstitut, numera benämnt HUI Research.

Det betyder dock inte att handelns utveckling i Uppsala är oproblematisk, tvärtom. Stadsplaneringen har inte hängt med i svängarna och kommunpolitikerna har missat chansen att utvidga möjligheterna för centrumhandeln som nu får trängas i den småskaliga stadskärnan. Försök görs för att inlemma Vaksala torg i centrum men det vill sig inte riktigt. Järnvägen ligger där som en barriär. Detsamma gäller området kring Sysslomansgatan som också känns isolerad från stadskärnan och när Industristaden byggdes om till bostadsområde missade man att också förlägga butiker dit.

Inte heller torgen i de yttre stadsdelarna som Tunabackar, Norby, Eriksberg och Salabacke har lyckats bli några sjudande stadsdelscentrum med varierat handelsutbud. Enda undantaget är väl Gottsunda som nu verkar gå en intressant framtid till mötes med den nya centrumombyggnaden.

För en expanderande handel återstod alltså att flytta ut på Uppsalaslättens bördiga åkermark och det skedde till synes utan något besvärande inflytande från stadsplaneringen. Externvaruhusen ligger lite här och var runt staden, helt anpassade efter privatbilismens villkor. Visst finns det en del busslinjer men att röra sig till fots exempelvis ute i Boländerna är en upplevelse förenad med viss livsfara. Cykelbanor finns också men det är samma sak där. Privatbilen har högsta prioritet.

Det är en mycket olycklig utveckling och rimmar illa med kommunens på papperet ambitiösa miljömål. Här saknas helt enkelt moderna kollektivtrafiklösningar som spårväg, något som gör att bil inte blir den enda förutsättningen för att kunna handla i externvaruhusen. Framför allt är en förbättrad kollektivtrafik nödvändig för en dräglig trafiksituation i Uppsala.

Externhandeln lever också något farligt med tanke på att konkurrensen från omgivande region är hård. Norra Stockholm är ett expanderande handelsområde, liksom Gävleområdet samt Västerås. Marknaden sträcker sig knappast längre bort än till de kommuner som är grannar till Uppsala.

Det är möjligt att detta jämsides med den expanderande Uppsala kommun är ett tillräckligt underlag men någonstans måste utbyggnaden nå sin bortre gräns och en mättnad inträda.