Bygg ut med förnuft och känsla!
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Ingen kan förneka att förslagen om såväl Ärna som Fullerö är djärva och framåtsyftande. De beskrivs som två projekt som ska lyfta Uppsala med schwung in i framtiden. Om bara Uppsala får en civilflygplats kommer turismen att blomstra mer än någonsin. Och Fullerö gör att Uppsala stiger med raketfart i statistiken. Uppsalas handelsindex kommer äntligen att nå samma höjder som Gävle-Valbo, Västerås och andra stora handelscentrum.
Båda objekten kännetecknas dock av en gemensam och avgörande faktor: tondövhet inför de signaler som klimatdebatten sänder ut. En ny satsning på affärs- och nöjesflyg i Uppsalas omedelbara närhet vittnar inte om någon vidare förståelse för de problem flygtrafiken orsakar för klimatet.
Inte heller är Fullerö på något sätt anpassat till de strängare krav på biltrafiken som måste bli ett resultat av de åtgärder som planeras på regeringsnivå. Även om Upptåget kanske kan fås att göra halt vid Fullerö är det privatbilisterna som är den främsta målgruppen.
En skillnad mellan de båda förslagen finns dock. Medan Ärna redan är utbyggt och så att säga är etablerat som flygplats är Fulleröområdet ännu jungfrulig mark. Och även om det är privata entreprenörer som tar på sig det ekonomiska ansvaret för att utveckla Fullerö är det ofrånkomligt att kommunen, landstinget och staten kommer att bli inblandade på olika vis.
Att sätta igång byggandet av en så stor anläggning med privat kapital är vederbörandes ensak, anser många.
Men Fullerö är faktiskt inte bara byggföretagets ensak. Om biltrafiken och därmed utsläppen ökar vid Fullerö drabbas alla av det.
Dessutom påverkas de andra externhandelscentrum som finns utanför Uppsala, i Boländerna, Stenhagen och Gränby. Dessa tre centrum ska också byggas ut enligt tidigare planer. Blir det en överetablering går det inte bara att rycka på axlarna. Detsamma gäller om det skulle visa sig att Fullerö inte skulle gå så bra. Måste det läggas ned är det mycken kraft som lagts ned på ett projekt som det redan från början rådde stor tveksamhet kring.
Och vilken oåterkallelig skada som skulle drabba landskapet talas det aldrig högt om.
Självklart ska Uppsala djärvt satsa på framtiden. Det får dock inte ske utan förnuft och inte utan nödvändig hänsyn till miljön.