Bilen dominerar i Uppsala

Bilen är fortfarande det dominerande färdmedlet i Uppsala. En mätning som gjordes i våras visar att 42 procent av antalet resor sker med bil, en ökning med en procentenhet jämfört med den senaste mätningen som gjorde 2005. Kollektivresandet svarar för tolv procent av kommuninvånarnas resor, cykeln svarar för 26 procent. Resten av ”resorna” sker till fots.

Uppsala2010-10-16 00:00
Detta är en ledarkrönika. UNT:s ledarsida är liberal.

Resultatet överraskar inte. Den som följt trafikpolitiken i kommunen de senaste decennierna vet att det visserligen talats om att kollektivtrafiken ska gynnas framför biltrafiken men i det verkliga livet i kommunen är det bilen som har företräde. I den senaste översiktsplanen låtsas man inte ens längre utan låter bilen få den framträdande plats den enligt Alliansens majoritet förtjänar. Kollektivtrafiken får bli ett komplement.

Om tio år ska Uppsala ha sänkt utsläppen av växthusgaser med 30 procent. Det ska nog till mirakel för att det målet ska uppnås. Eller också kraftiga prishöjningar på bensin och olja så att fler och fler helt enkelt inte anser sig ha råd att ta bilen. Om det senare inträffar kommer Uppsala att stå tämligen tomhänt och Uppsalaborna får finna sig att bli lämnade i sticket med en underutvecklad och otillräcklig kollektivtrafik som utväg.

Att då sätta i gång att bygga ut kollektivtrafiken till en rimlig nivå som transporterar majoriteten av Uppsalaborna kommer att bli avsevärt mycket mer kostsamt än om man i dag fattade radikala, förnuftiga och framsynta beslut om Uppsalatrafiken.

Uppsala växer så det knakar, men den nyheten tycks inte ha nått Allianspartiernas företrädare. Visst har vissa stomlinjer införts i stadstrafiken, stomlinjer som dagtid har tiominuterstrafik. Men ibland spelar det ingen roll om turtätheten är hög eftersom framkomligheten framför allt i stadskärnan är begränsad. Om satsningen på stomlinjer ska spela någon roll måste bussarna alltid ha företräde framför de andra trafikslagen.

Dessutom tycks vägen fram till den moderna lösningen på en storstads kollektivtrafik, spårväg, förvånansvärt trög. Allianspartierna är ovilliga och framför allt Centerpartiet verkar tycka att spårtaxi, med hänvisning till investeringskostnaderna, är den bästa framtidslösningen. Det är bara Kristdemokraterna som går i takt med flera storstäder i Sverige men också nere på kontinenten och förordar spårväg.

Spårväg kostar för mycket, anser bland andra Centern, uppenbarligen utan att tänka på vad en spårtaxibana skulle betyda för såväl kommunkassa som stadsmiljö – och vad biltrafikleder skulle betyda i nya kostnader.

Spårtaxi är för övrigt inget kollektivtrafikslag eftersom en vagn bara rymmer maximalt fyra personer. Den löser inte Uppsalas behov av transporter av många människor och att ens planera för den till Boländerna vittnar om bristande fantasi. Vem väljer att ta spårtaxi för att frakta platt-tv:n i stället för bil?

Läs mer om