Bensinmotorn är problemet
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Värstinglandet USA vägrar att gå med på tvingande åtgärder. De stora utvecklingsländerna Indien och Kina anser att klimatförsämringarna beror på de gamla industriländerna och att de själva inte behöver göra något.
Men kanske kan den senaste tidens forskarlarm mjuka upp de låsta positionerna. Flera amerikanska delstater, till exempel Kalifornien, har redan kommit långt med klimatpolitiken. När forskarna nu visar att isarna smälter fortare i Arktis än man tidigare trott och att utbredningen av öknar går snabbare än beräknat kanske det politiska trycket ökar på utvecklingsländerna.
I Sverige släpper vi ut betydligt mindre växthusgaser per person än många andra länder tack vare vatten- och kärnkraft. Men kravet på Sverige är att minska de totala utsläppen med 30 procent till 2020. I vårt land är transporterna den största boven. De står för drygt 30 procent av utsläppen.
Den naturliga åtgärden för att minska utsläppen från bilarna är att höja bensinskatten. Kristdemokraterna som gick till val på att halvera bensinskatten har nu vänt 180 grader och förespråkar höjd bensinskatt med undantag för glesbygdsbor som ska få göra avdrag på inkomstskatten. Partiet vill dessutom införa ett förbud för bilar som går bara på bensin år 2015. Det ligger nog helt i linje med regeringen Reinfeldts planer.
Men vad ska ersätta bensinen? Här gäller det att tänka efter före. Vetenskapsakademin lade nyligen fram en rapport där man pekade på nackdelarna med biobränslen. De görs av växter som annars används för matproduktion, till exempel vete, majs och sockerrör. Det har gjort maten dyrare. Med en ökande befolkning har världen inte råd att göra drivmedel av mat, i synnerhet inte vete som resulterar i etanol med lågt energiinnehåll.
Om man som Brasilien hugger ned skogen för att odla sockerrör minskar skogens möjligheter att uppta koldioxid. Effekten för klimatet blir negativ. Den andra generationens etanol, gjord på cellulosa från skogsprodukter, är mer effektiv, men skogen behövs för annan produktion. Vetenskapsakademin anser att man bara bör använda avfallet, alltså trädtoppar, stubbar och grenar till drivmedel.
Framtidens bilar går sannolikt på bränsleceller som drivs med vätgas. Men fram till dess måste olika vägar hållas öppna. Etanol, metanol, hybrider med el, det finns redan en rad modeller som bara har det felet att de är dyra. Att minska transporterna är ingen utväg. Både människor och gods måste kunna förflyttas för att ekonomi och välstånd ska utvecklas.