Arlanda påverkar Uppsala

Uppsala2010-07-03 00:00
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.

På tröskeln till Almedalsveckan här i Visby höll World Ecological Forum sin konferens om hållbar utveckling i världen. I två dagar har – sett i det globala perspektivet – stort och smått diskuterats, allt från hur Hongkong och Los Angeles bedriver arbetet för att bli ”gröna städer” till hur man får Arlandaresenärerna att välja miljötaxi. Det hade nog inte skadat om ansvariga politiker hade tagit en tidigare färja för att lyssna till de goda exemplen, vad som är möjligt att göra för att minska utsläppen av växthusgaser.

I Uppsala-Stockholmsregionen har Arlanda fått rykte om sig att vara en särdeles stor miljöbov. Själva flygtrafiken står förstås för de stora utsläppen men på senare tid har en annan faktor uppmärksammats mer och mer – den markbundna trafiken till och från storflygplatsen, alltså personbilar, bussar och taxi.

Fredrik Jaresved vid Swedavia, det bolag som efter Luftfartsverkets delning har tagit över ansvaret för Arlanda flygplats, kunde visa att man under den senaste 20-årsperioden kunnat minska på utsläppen från flygplanen – men att biltrafikens utsläpp i stället ökat.

På Arlanda har man nu i väntan på att flygbränslet blir mer miljövänligt gått in för att minska de markbundna utsläppen så långt det är möjligt. Ökat resande med tåg är en viktig faktor, busstrafik med biogas en annan. Vad gäller taxi går numera 70 procent av alla taxibilar på miljövänligt bränsle (maj 2010) och man har gott hopp om att samtliga taxiföretag kör med miljöbilar nästa år. Miljötaxibilar har prioriterats utanför ankomsthallarna. Konkurrenssituationen för taxi har förändrats.

Det har inte varit någon smärtfri process och delar av taxinäringen har protesterat högljutt. Lika fullt räknar man med 100 procent miljötaxi på Arlanda nästa år.

Det här kommer att få konsekvenser för hela regionen – också för Uppsala. Om enbart miljötaxi släpps fram till Arlandas terminaler bör ju det betyda att det stora flertalet taxiföretag i Uppsala som vill hänga med i konkurrensen och fortsätta få körningar till Arlanda måste hålla sig med en bilpark som går på miljöbränsle.

Och nästa steg? Om det inte går att få den stora majoriteten resenärer till och från Arlanda att välja kollektivtrafik kanske kraven kommer att öka också på de personbilar som angör Arlanda.

Att många värjer sig mot detta är begripligt. Hur ska en småbarnsfamilj som ska iväg på en välförtjänt utlandssemester ta sig till Arlanda i ottan om inte med bil?

Eller ska en rörelsehindrad person behöva ta tåget?

Klimatfrågorna är inte längre bara en fråga för regeringar och stora internationella samfund – det är också en fråga som rör varje individ som tvingas ta ställning till var man vill lägga sina pengar – på egen miljöbil eller på miljötaxi till flyget.

Och Uppsalas kommunpolitiker måste ta sig en funderare på vad Arlandas miljöambitioner får för konsekvenser för Uppsala.

Läs mer om