Airbus och Boeing på Ärna?
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Samtidigt som flygets betydelse för utsläppen uppmärksammats mer och mer i den klimatdebatt som förts de senaste åren har en alert entreprenör i Uppsala, Mattias Sjölund, fått korn på att flygplatsen Ärna rymmer en potential för ny flygverksamhet. Han vill att Ärna ska bli en ny destination för lågprisflyget, den tredje i Mälardalen. De två övriga är Skavsta
utanför Nyköping och Hässle vid Västerås.
Nu pågår en tillståndsprocess där försvaret sökt tillstånd för Mattias Sjölunds företag Uppsala Air att bedriva flygverksamhet. Vid sitt maj-sammanträde ska kommunfullmäktige i Uppsala ta ställning till ansökan.
Allianspartierna verkar rätt förtjusta i tanken, även om enigheten inte är fullständig inom C, FP och KD. Det kommer av allt att döma att bli klartecken från kommunens sida.
Det starkaste skälet för alliansen är att företagsamhet och entreprenörskap ska uppmuntras och bejakas och att sysselsättning skapas. Inget fel i det, tvärtom. Medborgarnas vilja till företagande är guld värd i dag.
Dock är alliansens ställningstagande obegripligt när man ser till Uppsala i dess helhet. Om det vore så att Uppsalas framtida utveckling stod och föll med en lågprisflygplats på Ärna skulle man möjligen kunna förstå engagemanget - men argumenten för lågprisflyg väger fjäderlätt mot argumenten emot.
Vad är tillgången till en lokal charterflygplats värd om bullret ökar igen, om ett stort antal människors vila störs, om utsläppen i luften ökar (när alliansen utlovat att sänka utsläppen med 30 procent fram till 2020), om de ekonomiska förutsättningarna förefaller äventyrliga (har Uppsala Air beaktat att oljekällorna sinar med stigande bränslepriser som resultat?) och marknaden förefaller osäker?
Man kan också vända upp och ned på alla resonemang och ställa frågan: hur i all världen kan man komma på idén att lägga en flygplats där plan på över 7 ton, t ex Airbus och Boeingplan, ska landa alldeles intill en storstad?
Protesterna är starka. Alliansens problem är att man hittills ignorerat många Uppsalabors rättmätiga krav på en god miljö. Det hjälper inte hur myc-ket allianspartierna exercerar med procentsatser om utsläpp om man inte införlivar rimliga förutsättningar för en bra miljö i Uppsala i sin politik. En god miljö är inte ett "grönt" särintresse utan en nödvändighet för hela kommunen.