I det läget är det dags för nya tankebanor. Den förbättrade spårbundna kollektivtrafiken med Upptåget mot Norrland respektive Dalarna gör att Uppsalas gamla förorter borde kunna återupplivas. Storvreta sticker ut i det sammanhanget. Där planeras kontinuerligt för utbyggnad av bostäder medan orter som Vänge och Järlåsa i Uppsala kommun och Vittinge, Morgongåva och Heby i Heby kommun slumrar. Dessa orter utmed Dalabanan kan dock bli attraktiva för pendlare till Uppsala.
Nu har dock regeringsbeslutet att tillåta civilflyg på Ärna, i omedelbar närhet till stora bostadsområden i den norra delen av Uppsala, förändrat kartan avsevärt. Om den nuvarande flygtrafiken nu utökas med lågprisflyg får det konsekvenser för bostadsbyggandet i norra Uppsala. Storvreta, Bälinge och Björklinge är förorter som berörs av en kraftigt ökad flygtrafik Ännu större konsekvenser får det om det skulle bli så att Arlanda måste minska sin kapacitet på grund av miljöhänsyn och om en del av den flygtrafiken skulle flyttas över till Ärna. Ett sådant scenario är dock så uppseendeväckande provokativt att det ändå måste läggas åt sidan så länge. Allt detta gör att en önskvärd upprustning av förorterna blir komplicerad.
Kommunen lägger nu krut på att göra de södra delarna av Uppsala till möjliga expansionsområden. De sydvästra stadsdelarna ska bindas samman med de sydöstra och mellan 5 000 och 10 000 bostäder planeras i söder. Det är också de framtidsutsikterna som ligger till grund för den fördjupade översiktsplanen för Förbindelse över Fyrisån, en plan som nu är ute på samråd.
Men en bro över Åriket vid Ultuna är ingen följd av en naturlag. Årike Fyris är hjärtat i det linneanska landskapet och länsstyrelse och kommun är varma tillskyndare av en ansökan om att de linneanska minnena ska bli en del av en världsarvsansökan hos FN-organet Unesco, The Rise of Systematic Biology. Det går inte att förena en bro för kanske uppemot 25 000 bilar per dygn över Linnélandskapet med en aldrig så fin position på världsarvslistan.
Även om det inte blir något världsarv är Årike Fyris ett unikt område med historiska minnen och omistliga naturvärden som ändå måste bevaras för framtiden.
Om Uppsala verkligen ska bli en stad för 350 000 personer måste en helt ny klimatoffensiv inledas. Nya bostadsområden måste byggas med kollektivtrafik som huvudsaklig trafikförsörjning. Bilen kan inte längre vara det självskrivna huvudalternativet. En bro över Åriket löper risk att bli ett monument över det förra århundradets kommunikationslösningar.