Butiksägare i Boländerna larmar. Under helger kan bilister köa 45 minuter för utfart. För att fastna i nästa trafikstockning. UNT berättar på nyhetsplats att Team Sportia nu har flyttat till området vid E4.
Önskemål om ytterligare av- och påfart via Tycho Hedéns väg får kalla handen hos kommunen. Visserligen tillkom en på- och avfart när Möbelmästarna med flera nyligen öppnade i hörnet mot Rapsgatan. Och farten på Tycho Hedéns väg har sänkts från 70 till 60 kilometer i timmen.
Orsaken till att trafiken ökat dramatiskt i bland annat Boländerna är inte att externhandeln ökar. E-handeln har vuxit med närmare 20 procent om året 2004–2017 (källa: Svensk Handel). Inom den så kallade sällanköpshandeln sker nästan all tillväxt digitalt. Samtidigt har detaljhandeln i stort ökat med fyra procent om året. Och eftersom färska studier av ett urval av svenska städer visar att cityhandeln ökar med uppemot fyra procent kan man dra slutsatsen att externhandeln drabbas hårdare när e-handeln rakar i höjden. ”Butiksdöden i stadskärnan är en myt”, skrev HUI Research i en rapport förra året.
I ett globalt perspektiv är det ännu tydligare. Credit Suisse spådde i fjol att vart fjärde köpcentrum i USA kan stänga inom fem år; det kallas Galleriadöden. Kanske är det därför som en tidigare steril plats som down town Kansas City i USA plötsligt har fått liv med nya butiker, kaféer och restauranger? Det är gratis att parkera i de stora p-husen, och trottoarerna är breda och flaneringsvänliga.
Givet att stadskärnan görs lättillgänglig och attraktiv kan cityhandeln alltså till och med växa i stället för, som tidigare förutspåtts, förlora allt till externhandeln.
Men hur ser denna strukturomvandling ut i ett Uppsala där nya bostadsområden med tusentals invånare växer som svampar ur jorden? En kommun som dessutom, relativt sett, har den största landsbygdsbefolkningen i Sverige?
Kommunen hänvisar till att Uppsalaborna måste åka kollektivt. Men turtätheten är inte på Stockholmsnivå. Och de ska cykla mer. Men vilka familjer ska vingla hem med möbler, trädgårdsväxter och vitvaror på pakethållaren? Av Uppsalas familjer ska bara var femte ha bil, har styrande politiker sagt. Men betydligt fler tycks vilja ha samma bekvämlighet som den där femte familjen; bilförsäljningen slog alla rekord 2017. Kommunens karta följer inte terrängen. Till det kommer landsbygdsbefolkningen. Då Uppsala innerstad har fått färre och dyrare p-platser, som tickar pengar dygnet och veckan runt, blir valet att stanna i Boländerna eller Gränbystaden.
Om Uppsala ska bli attraktivt för cityhandel måste trafik- och parkeringssituationen lösas för alla som ska dit. Då krävs mer än nya påfarter och tjat om att precis alla ska cykla, alltid.
Tät spårtrafik och stora, billiga, externa p-hus med el-matarbussar är ett par tips.