TillsÀtt extra resurser för de ensamkommande

Replik till "Dags att sÀtta punkt för migrationslimbot" i UNT 5/9.

Att ha bistÄtt dessa ungdomar fram till nu ska ses som en investering och det Àr sjÀlvklart att kommunerna nu vill se att investeringen Äterbetalar sig.

Att ha bistÄtt dessa ungdomar fram till nu ska ses som en investering och det Àr sjÀlvklart att kommunerna nu vill se att investeringen Äterbetalar sig.

Foto: Anna Karolina Eriksson/TT

Replik2020-09-08 14:30
Detta Àr en ledare. UNT:s ledarsida Àr liberal.

Replik

För fem Ă„r sedan kom ett antal unga mĂ€nniskor till Sverige. De hade flytt frĂ„n krig och förtryck. DĂ„ var de barn enligt den definition som finns i barnkonventionen. Men vĂ„ra myndigheter hann inte med att granska deras skĂ€l för asyl innan de fyllde 18 Ă„r. Eftersom ungdomarna varit hĂ€r lĂ€nge och blivit drabbade av denna försening togs den nya gymnasielagen fram skyndsamt. Det gav dem en möjlighet att gĂ„ klart gymnasiet och att snabbt skaffa jobb efter examen och dĂ€rmed fĂ„ en chans till uppehĂ„llstillstĂ„nd i Sverige. Under de hĂ€r fem Ă„ren har vi i Sverige bekostat uppehĂ€lle och studier i grund- och gymnasieskola. MĂ„nga har valt omsorgsprogrammet och mĂ„nga jobbar ocksĂ„ redan nu som vikarier inom Ă€ldreomsorgen. 

Gymnasielagen krĂ€ver att den unge ska ha skaffat sig ett tillsvidarejobb eller en varaktig anstĂ€llning om tvĂ„ Ă„r inom sex mĂ„nader efter avslutat gymnasium. Detta har i Migrationsverkets tolkning blivit just en tillsvidareanstĂ€llning, nĂ„got som Ă€r nĂ€stintill omöjligt Ă€ven för en ungdom som Ă€r född och uppvuxen i Sverige av svenska förĂ€ldrar. Nu med coronapandemin har detta blivit allt svĂ„rare eller rentav omöjligt. 

NĂ€r en kommun övervĂ€ger att göra en investering finns alltid övervĂ€gandet nĂ€r investeringen kan berĂ€knas löna sig. Att ha bistĂ„tt dessa ungdomar fram till nu ska ses som en investering och det Ă€r sjĂ€lvklart att kommunerna nu vill se att investeringen Ă„terbetalar sig. Ett antal politiska företrĂ€dare frĂ„n mĂ„nga kommuner i Sverige och frĂ„n i stort sett alla partier har krĂ€vt att det enda rimliga skulle vara att ge dessa ungdomar permanent uppehĂ„llstillstĂ„nd dĂ€rför att de efter att ungdomarna slutfört sina studier ”vill skörda frukterna av sina investeringar”. Förutom det rent humanitĂ€ra perspektivet att dessa unga har tillbringat mer Ă€n en fjĂ€rdedel av sitt liv i Sverige vore det helt galet att kasta bort den investering som gjorts och detta dessutom till den extra kostnad det skulle innebĂ€ra att utvisa dem till ett land de kanske aldrig satt sin fot i. 

PĂ„ kort sikt krĂ€vs att de fĂ„r de möjligheter som behövs för att de ska klara sin gymnasieutbildning. Inte alla ungdomar har ett hem dĂ€r de kan studera i lugn och ro, alla har inte heller tillgĂ„ng till dator och internet. Det finns ocksĂ„ mĂ„nga som pĂ„ grund av psykisk ohĂ€lsa och andra sĂ€rskilda behov har svĂ„rare att klara av individuella studier pĂ„ distans. 

Just nu ser vi permitteringar och uppsĂ€gningar inom mĂ„nga branscher dĂ€r ungdomar traditionellt har en möjlighet att fĂ„ arbete. Vi ser ocksĂ„ risker med att det kan bli en lĂ„ngvarig situation med ökad arbetslöshet. Detta kommer att drabba ungdomarna som omfattas av nya gymnasielagen oproportionerligt hĂ„rt. För dem betyder det inte bara att de riskerar arbetslöshet, utan Ă€ven att de kommer att utvisas efter upp till sex Ă„r i Sverige. Och de vi talar om Ă€r en begrĂ€nsad grupp om endast cirka 7000 unga mĂ€nniskor. 

RĂ€dda Barnens uppsaladistrikt anser 

Att kommunerna ska tillsĂ€tta extra resurser för att sĂ€kerstĂ€lla att alla ungdomar klarar av sin skolgĂ„ng. 

Att unga i och med covid-19 ska ges extra tid att avsluta sina gymnasiestudier. 

Att kravet pÄ fast anstÀllning ska Àndras till krav pÄ högre studier, kortare eller lÀngre anstÀllningar eller anstÀllningar med lönebidrag för unga med funktionsnedsÀttning.