Uppsala behöver ta tag i sparkcykelkaoset

Man skulle kunna sätta stopp för lånesparkarna.

Snabba och smidiga. Men kommunen får också klagomål från medborgare som tröttnat på elsparkcyklarna.

Snabba och smidiga. Men kommunen får också klagomål från medborgare som tröttnat på elsparkcyklarna.

Foto: Voi

Ledarkrönika2023-11-07 05:00
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Elsparkcyklar eller inte elsparkcyklar, det är frågan. Å ena sidan ett utmärkt sätt att ta sig fram i stadsmiljön. Enklare än både cykel och bil. Man behöver inte leta efter eller betala dyrt för parkeringsplats. Man behöver inte heller oroa sig för att cykeln ska bli stulen. Betydligt snabbare än apostlahästarna är det också, vilket är utmärkt om för den som är trött eller har lite bråttom från A till B.

Å andra sidan är elsparkcyklarna ett gissel för människor som försöker gå eller cykla där de lämnats huller om buller över gångbanor och längs husfasader. Förfular stadsmiljön gör de också. Trots att det numera finns särskilda parkeringsytor för elsparkcyklar kvarstår problemen med slarvet och stöket. 

Uppsala kommun får nästan varje dag ta emot klagomål från medborgare som tröttnat på elsparkcyklarna. Totalt har över 600 personer som önskar att de försvinner hört av sig. Bland de kommentarer kommunen fått finns bland annat sådant som ”Cyklarna blockerar ofta infarten till bostadsrättsföreningens bilparkeringar”, ”Elsparkcyklar fyller hela gångbanan” och ”Hur länge ska man helt respektlöst få parkera elsparkcyklar varsomhelst?”. Irritationen är lätt att förstå. 

“Det är en stor arbetsbörda för oss idag”, säger Tove Västibacken, enhetschef vid stadsbyggnadsförvaltningen till SVT (2/11). Västibacken framhåller att ett maxtak skulle kunna vara en lösning på problemet. Genom att begränsa antalet elsparkcyklar i stan minskar också antalet felparkeringar. Men det finns också andra modeller och Uppsala håller på att se över hur andra kommuner gjort för att komma till rätta med elsparkcykelkaoset. 

 

Det viktiga är kanske inte exakt vad som görs utan att ansvariga politiker och tjänstemän faktiskt agerar. Det är tydligt att dagens system inte fungerar och att det måste till någon sorts sanktioner för att rensa upp. Till exempel skulle Uppsala kunna göra som i Jönköping, där kommunen utför kontroller och beslagtar felparkerade elsparkcyklar och så får företagen som äger dem hämta ut dem mot en avgift. Kommunen skulle också kunna underlätta ytterligare för användarna att göra rätt genom att bygga ännu fler parkeringsytor för elsparkcyklar. 

Eller så sätter man stopp för lånesparkarna. Det finns flera kommuner som faktiskt gjort det. Där får den som vill åka elsparkcykel köpa sin egen, vilken någon knappast skulle få för sig att slänga rakt över trottoaren eller mitt i gatan. I grund och botten handlar det om vilken sorts stad Uppsala vill vara - en med elsparkcyklar huller om buller, eller inte.