Under 2020 ökade e-handeln i Sverige med 40 procent, meddelade Postnord i årsrapporten E-barometern. Skälet är naturligtvis pandemin, och ändå inte. En framtida utvecklingskurva för nätbaserad handel kommer att innehålla en brant uppgång 2020 men ingen motsvarande nedgång åren därpå. Att beställa varor på nätet och få dem hemlevererade är en utveckling som fått extra fart av pandemin, men som inte alls orsakats av den. Detsamma gäller exempelvis kortköpen i förhållande till kontanter.
Med nymodigheter brukar det vara så att man först ser fördelarna, medan baksidorna smyger sig på lite senare. En baksida finns redan i E-barometern, nämligen att en tredjedel av varorna returneras. Inte så överraskande, med kläder och skor som inte kan prövas först på den nya ägaren. Men att det blivit ett problem med erbjudanden om fri frakt och gratis returer är uppenbart och kommer säkert att korrigeras av branscherna. Annars hotar sannolikt nya miljöavgifter.
Det som e-handeln genererar är ju mer än någonting annat transporter. Små skåpbilar på besök på villagatorna under kvällarna har blivit så vanliga att ingen längre lägger märke till dem. Utlämningsställen vid mackar och mataffärer har vuxit till terminaler med paket som levererats dit och som kunderna sedan ska transportera hem. Allt genererar kostnader för miljön.
En annan nyttig påminnelse om vad handel innebär är fartyget Ever Given som stod på sniskan i Suezkanalen under drygt en vecka. Den som varit i hamnen i Hongkong eller Shanghai har sett det förut, dessa enorma berg av containrar. Kina och övriga Asien är varuproducenter, Europa och Nordamerika är mottagare av varorna som packats i miljontals plåtlådor.
Handelsutbyte är i grunden någonting bra. Allt kan inte produceras på samma ställe och många blir förvånade hur stor del av innehållet i deras ”svensktillverkade” elektronikvara som kommer från andra delar av världen. Men e-handeln bidrar till ett överutnyttjande av transporter som är ohållbart. Bildligt talat: Ett knapptryck och den fyra fotbollsplaner stora Ever Given lastar och ger sig av från Kina. Ett knapptryck till och Ever Given åker tillbaka med din retur.
Det behövs regleringar med högre avgifter för transporter. Ett sätt att minska dem är om systemet blir självreglerande före dess, om vi tar intryck av pakethögarna och köerna på butiken, av varubilarna på gatan och av monsterfartygen. Det vore dessutom bra för vår privatekonomi. Att vara alltför ”trigger happy” på nätet gynnar varken oss själva eller miljön.