”Moderaterna i Uppsala kommer inte stödja planerna på att stänga av Kungsgatan i Uppsala för biltrafik. Vi tror på bilen som en frihetssymbol som skapar tillgänglighet, tillväxt och som är säker och hållbar!”
Moderaternas Fredrik Ahlstedt spar inte på krutet när han på Facebook kritiserar kommunens planer på att begränsa biltrafiken på Kungsgatan. Än så länge är det inte klart hur och i vilken omfattning sträckan ska begränsas för bilister, men Miljöpartiets Rickard Malmström bekräftar för UNT (27/4) att förvaltningen håller på att ta fram underlag för hur personbilstrafiken ska minska.
Det är den dåliga luften på Kungsgatan som ligger bakom förslaget. Partikelhalten är för hög och kommunen har svårt att nå upp till miljökraven. Busstrafiken är en stor del av problemet, men Region Uppsala har dispens att köra på sträckan fram till juni nästa år. Men sedan måste något ske. Och lösningen verkar alltså vara att begränsa eller helt stoppa framförandet av personbilar på Kungsgatan. Att ställa in busstrafiken är inget alternativ.
Om Kungsgatan stängs för bilar av miljöskäl, finns inget som hindrar att den öppnas igen om några år, när fordonsparken, förhoppningsvis, i mycket högre grad är eldriven. Men gatan borde förbli stängd. Och när kommunen ändå är i gång borde de fimpa halvmesyren med gåfartszoner på intilliggande Dragarbrunnsgatan.
Att freda citygator från biltrafik handlar nämligen om så mycket mer än om att få ner halten av skadliga partiklar i luften. Det är i högsta grad också en stadsmiljö- och framkomlighetsfråga. För även ack så klimatneutrala elbilar bidrar till trängsel, sinkar kollektivtrafiken och minskar framkomligheten i gaturummet för cyklister och fotgängare.
Det är ingen mänsklig rättighet att få köra igenom och parkera sin ”frihetssymbol” i centrala Uppsala. Men att därifrån gå till att sätta bilen på något slags permanent undantag rimmar illa med både framkomlighetsargumentet och att Uppsala är en stor kommun med många invånare.
Den framtida storstaden Uppsala skulle må bra av ett bilfriare centrum. Kommunen behöver också nya cykelleder och en utbyggd kollektivtrafik. Men också plats för miljövänliga bilar. Alla transporter kan inte lösas med buss, cykel eller apostlahästarna.
Så, Miljöpartiet får gärna stänga av delar av centrala Uppsala, också för miljövänliga bilar. Men inte förrän de också ser till så att staden får en ringled och andra vettiga bilförbindelser. Visst ska man kunna flanera i centrum, men man måste också kunna skjutsa till fotbollsträningen eller åka och storhandla.