Det nya 5G-nätet för mobiltrafik har mest kommit att handla om faran med att kinesiska Huawei får vara med och slåss om licenserna. Av goda skäl, förstås. Säkerheten är högt prioriterad för ett kommunikationsmedel som ska kunna ge oss automatiserade hamnar och flygplatser, vägnät med självkörande fordon och fjärrkirurgi, bland mycket annat.
En bakdörr i dessa oerhört komplicerade system kan få ödesdigra konsekvenser för säkerheten och självbestämmandet i Sverige. Vi är som vilket privat företag som helst, säger Huaweiledningen som satsat enormt på att konkurrera med Ericsson och Nokia om 5G-utbyggnaden. Men den nationella säkerhetslagen i Kina från 2017 kräver att alla enskilda och företag måste samarbeta med säkerhetstjänsten – nationen Kinas bästa kommer först.
Huawei är sedan länge portat i USA. EU-länderna har valt olika vägar, generellt kompromisser där endast delar av nätet öppnas för alla. I Sverige gäller från årsskiftet en ny lag där försvaret (FRA) och Säpo har rätt att säga stopp om aktörer bedöms som säkerhetsrisker. Enskilda komponenter kan också granskas och plockas bort. Processen har fördröjt och fördyrat 5G-utbyggnaden i landet. Nästa auktion av licenser kommer att äga rum i november.
Ett seminarium (26/6) med digitaliseringsminister Anders Ygeman (S) och Haval van Drumpt, vd för mobiloperatören Tre och representant för branschen, handlade delvis om säkerheten, problemen och kostnaderna för 5G. Men båda valde att tona ned det faktum att Sverige halkat efter andra länder i utbyggnaden. Det är egentligen bara USA, Kina och Sydkorea som har ett tydligt försprång, sade de. Sverige, med sin infrastruktur av bredband och mobilnät och med kunnandet i form av Ericsson, ett av fyra dominerande företag på marknaden, lär komma ikapp.
Det har bara gått 25 år sedan NMT (Nordisk mobiltelefoni) var det enda sättet att få kontakt med omvärlden på landsbygden, exempelvis i Norduppland och längs Upplandskusten. Den andra generationen, GSM eller 2G, hade kommersialiserats 1991 men utbyggnaden drog ut på tiden. Med 3G utökades bandbredden och det blev möjligt att skicka rörliga bilder. 4G och det aktuella 5G är en logisk fortsättning med ännu mycket större kapacitet.
Självkörande bilar ligger trots allt en bit fram i tiden, och de flesta undrar vad 5G kommer att betyda för vardagen under de kommande åren. Att frekvenser på upp till 100 GHz (mot tidigare 6 GHz) kommer att reserveras för 5G säger inte så mycket, men det gör kanske hastigheter på 10-20 gigabit/sekund. Att man realistiskt bara kommer upp i ”någon gigabit” är synd, men det är ändå om cirka tio gånger snabbare än 4G. Framför allt ska betydligt fler prylar kunna kopplas upp samtidigt.
Den pågående coronakrisen har faktiskt visat hur väl framme Sverige ligger med utbyggd it-infrastruktur. Många svenskar har tagit digitala möten i program som Teams och Zoom och fått en ny sorts vardag i arbetslivet. Allt kommer inte att återgå till hur det var tidigare, med förseningar och inställda tåg mellan Stockholm, Göteborg och Malmö, eller säkerhetskontroller på flyget.
Riktigt så har det inte varit i till exempel Sydeuropa eller Nordamerika, milt uttryckt. Där finns inte utbyggda bredbandsnät på samma sätt, i USA inte alls där man förlitar sig helt på mobila uppkopplingar.
Sammantaget kan svenskar se fram emot 5G, som också får en stor ekonomisk betydelse för landet med Ericsson och alla dess underleverantör. Men säkerheten får inte komma på undantag. Vi måste själva hålla i ratten på våra självkörande bilar.