I Ă„r Ă€r det 170 Ă„r sedan kvinnorĂ€ttskĂ€mpen och slaverimotstĂ„ndaren Sojourner Truth höll sitt berömda tal âAinât I a Womanâ pĂ„ ett kvinnorĂ€ttsmöte i Ohio, USA. Truth föddes in i slaveri i slutet pĂ„ 1700-talet, men lyckades fly med sitt spĂ€dbarn Ă„r 1826. Hon blev sedan en viktig förkĂ€mpe för bĂ„de kvinnors och svarta amerikaners rĂ€ttigheter.
Talet frÄn kvinnorÀttsmötet i Ohio handlade om hur hennes erfarenheter och problem som svart kvinna radikalt skilde sig frÄn vita kvinnors erfarenheter och problem, men att hon inte sÄg det som ett skÀl till att hon skulle uteslutas varken frÄn abolitioniströrelsen eller kvinnorÀttsrörelsen. MÄnga menar att hennes bidrag till idédebatten la grunden för det som i dag kallas för intersektionell feminism.
Det Ă€r förstĂ„s omöjligt att slĂ„ fast det kontrafaktiska scenariot, men utan hennes intersektionella perspektiv Ă€r det svĂ„rt att veta vad som hade hĂ€nt med bĂ„de kvinnorĂ€ttsrörelsen och abolitioniströrelsen. ĂndĂ„ har begreppet intersektionalitet fĂ„tt ett allt sĂ€mre rykte, Ă€ven i svensk politisk debatt.
Finns det skÀl till det? Till viss del, ja. Den intersektionella idén om att olika faktorer samspelar i förtryck har i vissa fall lett till absurda ideologiska kullerbyttor dÀr slutsatsen har blivit att bara den med maximalt antal diskrimineringsgrunder bör uttala sig i frÄgor som rör förtryck. Det gör idén om intersektionalitet direkt kontraproduktiv, eftersom kampen för att motverka förtryck dÄ mister sin allmÀngiltighet. Det Àr olyckligt, och det Àr egentligen inte vad intersektionalitet innebÀr.
De intersektionella perspektiven Àr tvÀrtom fortfarande viktiga i mÄnga jÀmstÀlldhetsfrÄgor. Ta till exempel vÄld i nÀra relationer. MÀns vÄld mot kvinnor Àr ett folkhÀlsoproblem. I Sverige dör en kvinna varannan vecka till följd av partnervÄld. Under första halvan av 2020 polisanmÀlde 9 000 kvinnor vÄld i nÀra relationer (SVT 29/9-20). Isoleringen under coronapandemin har förvÀrrat situationen för mÄnga kvinnor över hela vÀrlden.
VÄld i nÀra relationer sker inte slumpmÀssigt, det finns riskfaktorer. Till exempel löper kvinnor över 45 Är större risk att utsÀttas, och om relationen har pÄgÄtt lÀngre ökar ocksÄ risken. Det Àr inte ovÀntat, eftersom det kvinnorna ofta har det svÄrare att lÀmna sin relation. De som helt saknar eller har en lÄg inkomst, eller pÄ andra sÀtt Àr ekonomiskt beroende av sin partner kan ocksÄ ha svÄrare att lÀmna relationen.
Faktorer som Ă„lder, fattigdom och kön samspelar alltsĂ„ vad gĂ€ller risken att utsĂ€ttas för vĂ„ld i nĂ€ra relationer. Det Ă€r inte kontroversiellt, Ă€ndĂ„ Ă€r intersektionalitet som begrepp det â trots att det Ă€r just detta begreppet beskriver.
PÄ samma sÀtt gÄr det inte att motverka hedersförtryck pÄ ett effektivt sÀtt utan att ta hÀnsyn till intersektionalitet. En person som utsÀtts för hedersförtryck som dessutom har ett funktionshinder, som till exempel nedsatt hörsel, kan ha svÄrare att söka hjÀlp frÄn myndigheter eller kanske rentav Àr beroende av sin familj för att kommunicera med myndigheter. Det innebÀr att personen Àr sÀrskilt utsatt, och dÀrför Àr det viktigt att de som jobbar med dessa frÄgor anlÀgger ett intersektionellt perspektiv. Det kan alltsÄ i sin bÀsta form vara ett verktyg som underlÀttar jÀmstÀlldhetsarbete.
DÀrför Àr det synd att intersektionalitet har blivit en yta pÄ vilken mÄnga projicerar sina invÀndningar mot vÀnsterorienterad feminism. Det Àr nÀmligen inte det intersektionella perspektivet det Àr fel pÄ, utan kollektivistiska lösningar pÄ jÀmstÀlldhetsproblemen. DÀrför behövs liberala perspektiv pÄ intersektionalitet och liberal feminism.