Hur många avgångar blir det 2025?

Förbindelsen Uppsala-Stockholm är ett riksintresse.

Kan Mälartåg ta över SJ:s trafik?

Kan Mälartåg ta över SJ:s trafik?

Foto: Oscar Stomberg

Ledarkrönika2024-08-27 11:01
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Nedläggningen av SJ:s pendeltrafik Stockholm-Uppsala i december skapar oro. Vilket i sig är dåliga nyheter för Uppsala och regionen. Förklaringen ”olönsamhet” skär i öronen på pendlare som sitter på överfulla tåg till och från jobbet. Likaså är det svårt att acceptera förklaringen om att det statliga SJ konkurrerats ut av det regionala Mälartåg.

Konkurrens är i grunden bra. SJ mötte konkurrensen från SL-pendeln som startade 2012, bland annat med införandet av direkttågen fem år senare, 30 minuter från central till central. Sedan kördes också Mälartåg av SJ under fyra år. Problemet är att SJ haft svårt att leverera, med bristande underhåll och inställda tåg. Det gällde för övrigt också MTR, efterföljaren på Mälartåg, och sedan i juni körs tågen av Transdev.

Alla i landets mest expansiva region vill nu ha besked om pendlingen. Hur många avgångar i timmen blir det 2025? Hur ska bortfallet täckas upp? Hur påverkas det kommande fyrspåret? Regeringen gav klartecken för byggstart i mars 2023, förberedelserna börjar efter årsskiftet. ”Den ökade pendlingen, bostadsbyggandet och Arlandas utveckling gör att ostkustbanan inte räcker till”, sade infrastrukturministern Andreas Carlson (KD).

Ministern och berörda regionråd bör genast kalla till pressträff och berätta om hur pendlingen Uppsala-Stockholm ska lösas. Blir det kraftiga försämringar kan man verkligen tala om bristande lönsamhet, inte bara för Stockholm/Uppsala utan för landet som helhet.