Sätt stopp för lärarkarusellen

Kontinuitet i skolan måste bli ett prioriterat mål.

Lärare är viktiga.

Lärare är viktiga.

Foto: Kallestad, Gorm

Ledarkrönika2022-06-03 06:25
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Det finns en del saker som på en grundläggande nivå främjar att barn fungerar i skolan och lär sig det de ska. Sådant som trygghet och kontinuitet. Att de vet vad som förväntas av dem och har en sådan relation med sin lärare att de utan att tveka vågar fråga när de inte förstår. Kontinuitet och stabila relationer har även positiv inverkan på lärarkollektivet. Känner man sina elever och kolleger och är trygg med hur verksamheten fungerar är förutsättningarna för att utöva lärarprofessionen betydligt bättre än för den som är ny på jobbet. 

Tyvärr är det ofta inte så det ser ut i svenska klassrum och korridorer. Där är i själva verket långsiktighet en bristvara. Enligt en aktuell granskning av SVT byter en av fyra lärare jobb varje år. Hälften jobbar max tre år på samma skola. Konsekvenserna blir oroliga klassrum, sämre undervisning, bromsad inlärning och i värsta fall orättvis betygssättning eftersom lärare som bara varit i klassen något halvår eller år inte förmår göra en rättvis helhetsbedömning av elevernas kunskaper. 

"Vi har sett exempel på att lärare kanske inte har så god dokumentation kring vad man har gjort tidigare under året, och att en ny lärare kommer in och har ganska lite att gå på när det kommer till att sätta betyg", säger Karin Lindqvist, utredare på Skolverket till SVT. 
 

I Uppsala kommun är läraromsättningen 23 procent varje år. Nästan var fjärde. Sämst i länet är det i Tierp där 35 procent av lärarna bytte tjänst. Ingen av siffrorna är godtagbara. Att så många lärare väljer att lämna sin anställning, sina elever och sina kolleger för att söka sig annorstädes är ett underbetyg för kommunerna. 

Såväl ett stort antal lärare som SVT varit i kontakt med som lärarnas två fackförbund nämner två huvudorsaker till att det ser ut som det gör: Lågt löneläge och usel arbetsmiljö. 
 

Det kan säkert se ut som en god idé för politiker eller kommunekonomer med en horisont som inte sträcker sig längre än närmaste budgetår att hålla nere lönerna för lärarna eller spara in på skolan genom att utöka klasstorlekar och försämra möjligheterna att ge särskild undervisning. I längden är det dock som att kissa i sängen. Varmt och gott en kort stund men sedan desto uslare. Framförallt är det i realiteten otroligt dyrt ur ett samhällsperspektiv att underblåsa en situation som leder till att de lärare som inte flyr fältet en gång om året går in i väggen och barn misslyckas. Kommunerna måste göra alltför att stoppa lärarkarusellen. 

Det finns inget annat val. Kontinuitet måste bli ett högprioriterat skolpolitiskt mål i Uppsala, Tierp och alla andra kommuner.