Mitt under pågående valår meddelar Socialdemokraterna att partiet säger adjö till drygt 113 000 följare på Twitter.
I ett sista inlägg, på kontot som funnits i 15 år, står det: ”Detta konto är inte längre aktivt. Vi finns i stället på gator och torg, för samtal på arbetsplatser och i trappuppgångar när vi knackar dörr. Du hittar oss även på Facebook, Instagram och Youtube.”
Torg och trappuppgångar i all ära, men sedan bloggarna kom efter millennieskiftet har svenska partier och politiker flitigt använt nätet för opinionsbildning. Enligt en undersökning i Demokratiutredningen visade det sig att förstagångsväljarna redan vid valet 2014 hade Facebook som huvudsaklig informationskälla. Internetstiftelsens nysläppta utgåva av "Svenskarna och internet", en årlig rapport, visar att förstagångsväljare numera tar del av politisk kommunikation via framför allt Instagram.
Partiernas önskan att nå ut till förstagångsväljarna märks bland annat av att de tackar ja när en influencer som Margaux Dietz hör av sig. Även i år intervjuar hon riksdagens partiledare i serien ”Partitempen” på Youtube.
Socialdemokraterna ger alltså inte upp samtliga sociala medier i och med att partiets twitterkonto inaktiveras. S-ministrar och andra partiföreträdare kommer fortsatt att twittra. Den digitala närvaron förblir viktig.
Jag hajar dock till när Socialdemokraternas presstalesperson Johannes Svensson om Twitter säger att "i just den här kanalen är det samtalsklimatet som vi inte tycker är produktivt". Nog borde Sveriges regeringsparti kunna hantera "samtalsklimatet"? Det är inte sällan regeringens frispråkiga ministrar, som klimat- och miljöminister Annika Strandhäll eller justitieminister Morgan Johansson, själva hamnar i diverse "twittertjafs".
Socialdemokraterna tror sig uppenbarligen inte vinna särskilt mycket på att behålla partikontot där, men att skylla på den bitvis hårda tonen i twittertrådar låter en aning ihåligt.
Olle Wästberg, som tidigare satt i riksdagen för dåvarande Folkpartiet och har varit ordförande i Demokratiutredningen, brukar varna för att de etablerade partierna inte tar sociala medier på allvar. Populistiska partier brukar nämligen göra det.
"Det är orimligt att hävda att Sverigedemokraterna är överrepresenterade på sociala medier – det är de andra partierna som är underrepresenterade", påpekade Wästberg i ett inlägg (SvD, 27/4, 2021).
Socialdemokraterna borde åtminstone ha en bättre ursäkt för att lämna en stor plattform för det politiska samtalet.