Finns lastbilschauffören kvar om tio Är?

Det enda vi vet sÀkert om framtiden Àr att vi inte vet hur det blir. Men domedagsprofetiorna slÄr sÀllan in.

Kommer det ens att finnas nÄgra lastbilschaufförer kvar om 15 Är?

Kommer det ens att finnas nÄgra lastbilschaufförer kvar om 15 Är?

Foto: Hasse Holmberg / TT

Ledarkrönika2024-12-19 09:00
Detta Àr en ledarkrönika. UNT:s ledarsida Àr liberal.

Den hĂ€r texten Ă€r skriven av en mĂ€nniska. Än kan inte AI-genererade texter ersĂ€tta stilgrepp, nya vinklar och avslöjande reportage. Den kan framgĂ„ngsrikt sammanstĂ€lla och hĂ€rma, men det Ă€r inte detsamma som att tĂ€nka nytt.

Det kommer kanske en tid nÀr ocksÄ delar av det arbete som dagligen utförs av en tidningsredaktion kommer att ha blivit överflödigt. PÄ sÄ sÀtt Àr inte tidningar annorlunda Àn andra delar av arbetslivet. Men Àr det nÄgot vi ska oroa oss för?

Ett lokalt och ytterst konkret exempel pÄ hur arbetslivet förÀndras i takt med att ny teknik introduceras Àr MorgongÄva. Hos Apotea har en sjÀlvkörande lastbil börjat köra med last mellan olika platser inne pÄ företagets omrÄde (UNT 18/12). Bilen Àr den första i sitt slag i Europa men inte den sista, enligt Apoteas vd PÀr SvÀrdson.

Dels rĂ€knar han med fler turer mellan husen Ă€n de tre som nu körs dagligen. Dels ser han en nĂ€ra framtid med fler sjĂ€lvkörande lastbilar som kör till och frĂ„n andra företag pĂ„ orten. Ännu lite lĂ€ngre fram förutspĂ„r han transporter hela vĂ€gen bort till Stockholm.

Men om nu alla lastbilar blir sjĂ€lvkörande, vad hĂ€nder dĂ„ med lastbilschaufförerna? Eller taxichaufförerna nĂ€r ocksĂ„ taxibilarna börjar köra pĂ„ egen hand? Är det verkligen en önskvĂ€rd utveckling om det leder till en ökad arbetslöshet? Det Ă€r lĂ€tt att förestĂ€lla sig vilket hĂ„rt slag det skulle vara mot Heby kommun och MorgongĂ„va men Ă€ven angrĂ€nsande kommuner om mĂ„nga arbetsplatser försvinner.

Det Ă€r bara det att farhĂ„gorna bygger pĂ„ en missuppfattning. Visserligen gĂ„r det inte att sia om framtiden. Det enda som Ă€r sĂ€kert Ă€r att vi aldrig vet hur det ska bli – men att det sĂ€llan blir sĂ„ illa som de vĂ€rsta pessimisterna tror. TvĂ€rtom blir det ofta bĂ€ttre, Ă„tminstone efter en tid.

Varje teknologiskt sprÄng har mött motstÄnd, frÄn Ängmaskinen till datorn. Och varje gÄng har mÀnniskans förmÄga att anpassa sig och skapa nytt gjort att undergÄngsprofetiorna kommit pÄ skam.

PÄ kort sikt innebÀr förstÄs tekniska innovationer att mÀnniskor blir arbetslösa nÀr deras tidigare arbeten försvinner, men över tid frigör det resurser och skapar nya jobb i helt andra branscher. I dag finns inte mycket kvar av textilindustrin i SjuhÀradsbygden, men nÄgon massarbetslöshet rÄder inte i BorÄs. Och minnet av den svenska varvsindustri som lÀnge var sÄ viktig att stötta, bleknar.

Det Àr omöjligt att veta vad som kommer att vara den stora sysselsÀttningen i MorgongÄva om 10-15 Är. Det enda vi vet sÀkert Àr att det kommer vara nÄgot som vi inte kan förestÀlla oss. Det och att knappt nÄgon kommer att minnas att det en gÄng fanns nÄgot sÄ konstigt som bemannade lastbilar.