Miljöpartiet har rätt om Kungsgatans körförbud

Moderaterna landar fel i sitt motstånd. Folk vill ha fler – inte färre – gröna reformer.

Miljöpartiets kommunalråd Linda Eskilsson är med all rätt stolt över att bilarna inte gasar på över hela Kungsgatan.

Miljöpartiets kommunalråd Linda Eskilsson är med all rätt stolt över att bilarna inte gasar på över hela Kungsgatan.

Foto: Adam Wrafter

Ledarkrönika2024-12-18 07:15
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Uppsalas styre, med Miljöpartiet i spetsen, gör rätt i att vara stolta över att bilarna inte gasar på över hela Kungsgatan. Genomfartsförbudet är viktigt för att Uppsalaborna ska njuta av fossilfrihetens goda effekter.

Moderaterna landar fel när de lyssnar på en högljudd minoritet som vill åka som de alltid har gjort på övriga befolkningens bekostnad (UNT Debatt 9/12). 

M borde i stället se möjligheten i att vara för effektiva, gröna reformer. Dels för att det ger större frihet åt fler i längden, dels för att det är vad den stora majoriteten vill ha.

undefined
M borde se möjligheten i att vara för effektiva, gröna reformer. Dels för att det ger större frihet åt fler i längden, dels för att det är vad den stora majoriteten vill ha. På bild: Kommunalråden Linda Eskilsson (MP) och Therez Almerfors (M).

Tidigare i år visade en Sifo-undersökning av Naturskyddsföreningen att två av tre svenskar är oroliga för klimatförändringarna.

I Världsnaturfondens årliga Klimatbarometer framkom senast att sju av tio svenskar anser att politiken borde göra mycket mer för att begränsa klimatförändringarna. 88 procent av svenskarna tycker det är viktigt att leva klimatsmart. Många är benägna att förändra sitt beteende för att minska sin klimatpåverkan. Men sett till bilåkningen är de som minst ställt om sitt resande äldre män.

Konflikter över politiska beslut kokar ofta ner till svåra avvägningar mellan olika intressen.

Men i frågan om att köra på som vanligt på Kungsgatan eller bromsa utsläppen i staden är valet enkelt.

undefined
Moderaterna landar fel när de lyssnar på en högljudd minoritet som vill åka som de alltid har gjort på övriga befolkningens bekostnad.

Möjligheten att köra några hundra meter över Kungsgatan är inte viktigare än friskare luft för Uppsalaborna i dag samt att nuvarande och kommande generationer inte drabbas lika hårt av klimatförändringarna.

Det ligger i klimatomställningens natur att vi måste göra anpassningar. Oförändrade beteenden gör ingen nytta. Ja, det är lite bökigare att man inte får köra över hela Kungsgatan. Men det är effektivt.

Då invänder Moderaterna i sin debattartikel: trots genomfartsförbudet kör över hälften av bilisterna på ändå. Därför borde förbudet tas bort. Det är fel slutsats. Trots att hälften av bilisterna på Kungsgatan tjurskalligt bryter mot förbudet, så fungerar det.

Det totala antalet bilar på Kungsgatan har minskat med en femtedel sedan 2021, utan motsvarande ökning på parallellgatorna (UNT 12/12). Samtidigt har luftföroreningarna i Uppsala har minskat. Forskare från Uppsala universitet menar att 174 liv om året räddas på grund av åtgärderna för renare luft (UNT 21/3).

undefined
Det är lite bökigare att man inte får köra över hela Kungsgatan. Men det är både effektivt och har folklig förankring.

Det finns alltså all anledning att fortsätta ge grönt ljus för förbudet.

När gubbarna bakom ratten surnar till ska Uppsalas politiker komma ihåg att begränsningar som gör livet lite krångligare har folklig förankring – särskilt när de ger god effekt. 

Folk tar gärna omvägen om det gör skillnad.

Klimatomställningen sker i både det lilla och det stora. Ett kommunalt genomfartsförbud på Kungsgatan i Uppsala är ett gott exempel på det förstnämnda.