Låt oss slippa gå över ån efter rusdryck

Systembolaget själva sa 2016 att de ville öppna fler butiker i Uppsala. Ska vi ha ett monopol så måste de leverera.

Långa köer undviks med fler butiker.

Långa köer undviks med fler butiker.

Foto: Lars Johansson

Ledarkrönika2022-08-10 06:00
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Folket gillar Systembolaget, det är det företag som medborgarna har störst förtroende för, och det man gillar vill man ha nära till. Ett förslag för ett bättre Uppsala är att slå slag i saken och öppna en ny butik i Luthagen.

2016 bestämde bolagets styrelse att Uppsala skulle få en ny butik, för att avlasta de som finns i dag. 2019 hade visserligen ingenting hänt, men viljan fanns kvar. Svårigheter att hitta en lokal nämndes, samt önskan om att denna lokal skulle ligga centralt, i närheten till livsmedelsbutiker. När UNT rapporterade om detta strömmade det in läsarmejl om var man helst ville se den nya butiken, och Luthagen var majoritetens svar. De sex butiker som idag finns i Uppsala är placerade antingen öster om Uppsala station eller i närheten av de stora bilvägarna. 

Det är onekligen på tiden att centrala Uppsala återigen får ett Systembolag på västra sidan av Fyrisån. När butiken på Skolgatan stängdes 2004 motiverades detta med att sortimentet blev bättre vid Kvarnen och Svavagallerian.

Att en butiks sortiment blir större svarar dock inte mot den bekvämlighet som fler butiker innebär, den som bor i Luthagen, Kungsgärdet eller Fjärdingen har fortfarande lika lång väg till Dragarbrunnsgatan, och än längre till Flogsta och Gottsunda. Fler lokaler svarar därtill mot de långa köer som bildas vid till exempel valborgsveckan och nyårsafton.

Systembolaget är som vi alla vet inte ett bolag som alla andra. Andra butiker öppnar där efterfrågan finns, men Systembolaget har som uttalat uppdrag att inte vara alltför tillgängliga. Att öppna ytterligare en butik skulle öka bekvämligheten för konsumenter, ja, men tillgången skulle fortfarande begränsas av öppettiderna riksdagen beslutat, och av utbudet i butiken. Att ha fler butiker närmre konsumenterna innebär även minskade incitament för när-jag-ändå-tagit-mig-hit storhandlande, vilket rimmar väl med den svenska alkoholpolitikens mål om minskad total alkoholkonsumtion.

Alla älskar inte Systembolaget. För vissa är det rent principiellt en nagel i ögat att staten alls har monopol. Debatten om Systembolagets vara eller icke vara är dock en annan fråga. När nu Systembolaget finns bör de finnas på de platser där de behövs. Det går till och med att säga att just särställningen som monopol innebär att Systembolaget har en skyldighet att finnas på bekvämt avstånd, eftersom andra aktörer är förbjudna att tillgodose konsumenternas önskemål. Ska monopolet finnas så ska det leverera.