Elbilstullarna som ingen vill ha

Det blir inte lättare att bli klimatneutral om EU driver upp priset på elbilar.

Senast 4 juli kan tullen på kinesiskproducerade

Senast 4 juli kan tullen på kinesiskproducerade

Foto: Tomas Oneborg/SvD/TT

Ledarkrönika2024-06-19 07:00
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Innehållet i korthet

  • EU planerar att höja tullarna på kinesiskproducerade elbilar från 10% upp till 38% från juli, vilket kan leda till högre priser för konsumenter i Sverige och andra EU-länder.
  • Höjningen av tullar syftar till att motverka de subventioner som Kina ger till sin bilindustri, men kan äventyra EU:s mål om klimatneutralitet och starta ett handelskrig med Kina.
  • De stora europeiska biljättarna motsätter sig dessa höjda tullar, eftersom de ofta har produktion i Kina. Förhandlingar pågår fortfarande mellan EU och Kina för att lösa situationen.

Om sex år, 2030, är det tänkt att Uppsala kommun ska vara klimatneutral. Enligt kommunen är en förutsättning för att uppnå detta att sluta använda fossila bränslen. Man arbetar aktivt med att ställa om den egna fordonsflottan, men utan hjälp från Uppsalaborna blir det svårt att nå målet.

Det räcker ju inte att bara kommunen kör fossilfritt, även privatbilisterna måste i högre utsträckning växla till främst elbilar.

När man formulerade målet om ett klimatneutralt Uppsala, trodde man knappast att EU av alla instanser skulle sätta käppar i hjulet. Särskilt inte som det från och med 2035 inte längre ska få säljas några nya bensin- och dieselbilar i unionen. Precis som för Uppsala handlar det om ett av flera medel för att nå målet om klimatneutralitet.

Men EU är nu bara en dryg vecka ifrån att skjuta både Uppsalas och sina egna klimatambitioner i foten – och av bara farten starta ett handelskrig med Kina som riskerar att få stora konsekvenser. Inte minst för dem som i Uppsala och Sverige funderar på att byta ut den gamla bensinaren mot en ny elbil.

undefined
EU-kommissionen, med dess ordförande Ursula von der Leyen, är på väg att dra igång ett handelskrig med Kina.

Från och med början av juli kommer nämligen tullarna på kinesiskproducerade elbilar att höjas rejält, från nuvarande 10 procent upp till 38 procent. Detta för att straffa och motverka de subventioner som den kinesiska staten ger till bilindustrin.

Man får anta att det handlar om att man vill värna den europeiska bilindustrin. Det skulle därmed trumfa EU-medborgares möjligheter att köpa elbilar till samma priser som tidigare och i förlängningen kunna försena bytet bort från fossila bränslen som man redan bestämt sig för.

Att det är viktigt för industrins utveckling med frihandel och att tvingas konkurrera med företag från hela världen verkar inte heller vara så viktigt. Dessutom, vilket är ännu mer anmärkningsvärt, struntar man i åsikterna hos den bilindustri man vill värna. De stora europeiska biljättarna vill nämligen inte ha några chockhöjda tullar. De verkar på en internationell marknad och har i många fall själva produktion förlagd till just Kina.

Förhandlingar pågår dock fortfarande mellan EU och Kina, man ”utforskar också vägar att lösa ärendet”. Kanske – förhoppningsvis – kommer parterna överens så att vi slipper ett handelskrig mellan de båda ekonomiska jättarna. Och på köpet kan elbilssugna konsumenter i Uppsala och Sverige slippa rejäla prispåslag när de försöker göra sitt för miljön.

De hotande tullarna är inte bara feltänkta. De är ju faktiskt, med undantag för EU:s beslutsfattare, också oönskade av alla.