Jakten på högermännen kom visst med en prislapp

Först var det pärlhalsbanden´– nu är det herrkostymerna som ligger pyrt till.


Entreprenören Isabella Löwengrip, som har en bakgrund i Muf, har fått ge Moderaterna råd.

Entreprenören Isabella Löwengrip, som har en bakgrund i Muf, har fått ge Moderaterna råd.

Foto: Lisa Arfwidson/SvD/TT

Ledarkrönika2024-05-07 06:14
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Var inte så osköna och grabbiga. Lägg till ett blått emoji-hjärta i inlägg i sociala medier. Visa att du bryr dig om människor, ”inte miljarder”. 

Det är några av råden i Moderaternas nya interna rapport om att locka tillbaka kvinnliga väljare (Expressen, 6/5). En arbetsgrupp har tittat på opinionsmätningar, ordnat workshops och fokusgrupper. Entreprenören Isabella Löwengrip och en stabschef hos Høyre i Oslo, Moderaternas norska systerparti, har fått agera rådgivare. En bild på Høyre-politiker som ler, har lediga kläder och som leder var sin cykel tas upp som positivt exempel. Bilder med för många män, ”allvarliga personer klädda i kavaj eller kostym”, får däremot tummen ner.

Att Moderaternas tidigare partisekreterare Sofia Arkelsten har deltagit i arbetet och skrivit rapporten förvånar inte. Under Fredrik Reinfeldts partiledartid hörde Arkelsten helt klart till de Nya Moderaterna. Hon hade varit talesperson i miljö- och klimatfrågor, och företrädaren Per Schlingmann hade tidigt bett partiföreträdarna för "arbetarpartiet" att lämna pärlhalsbanden hemma. 

När Reinfeldt kastade in handduken efter valförlusten 2014 följde en period av distansering från det som varit. De missnöjda männen som gått till SD skulle vinnas tillbaka. I boken "Inifrån" (Bonniers, 2018) exemplifierade Anna Kinberg Batra, partiledare den turbulenta perioden, det med väljaren "Lennart". Decemberöverenskommelsen begravdes och efter kämpiga år i opposition lyckades till slut Moderaterna återta regeringsmakten i det senaste riksdagsvalet. 

Men det – samarbetet med Sverigedemokraterna för att vara precis – har kommit med en prislapp. Inte nog med väljartapp i större städer, inte minst i Stockholm, misslyckandet med att locka kvinnor går emot den moderata självbilden av att vara ett modernt, jämställt och framtidsoptimistiskt parti. 

Direktiv som "lägg till ett blått emoji-hjärta" i sociala medier är, precis som det gamla om pärlhalsband, löjeväckande. Politik är trots allt mer än ytlig paketering. Den nya rapporten sätter dock fingret på ett av Moderaternas stora problem. 

Sofia Arkelsten påtalar det självklara: "Det är ändå ett misslyckande att bara en av tio kvinnor förknippar Moderaterna med frihet" (Facebook, 27/4). Tidsandan – präglad av grov kriminalitet, terrorhot, krig och SD:s väljarframgångar – är en förklaring. Men inte allt. Vill man locka bredare än kostymsnubbar för hårdare tag får man helt enkelt börja visa det. I politik, inte med banala emoji-hjärtan.