HÀr bör Àven liberaler föresprÄka tullar

Klimattullar Àr enda vÀgen framÄt för klimatet.

Klimattullar Àr medlet mot klimatförÀndringarna.

Klimattullar Àr medlet mot klimatförÀndringarna.

Foto: Fredrik Sandberg/TT

Ledarkrönika2020-10-04 19:44
Det hĂ€r Ă€r en krönika. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

MÄnga drog en lÀttnadens suck. Att Preem förra veckan drog tillbaka sin ansökan om att bygga ut Preemraff i Lysekil var inte bara en seger för klimatet, utan Àven för dem som hoppas och tror pÄ liberala lösningar pÄ klimatkrisen. Att den typen av fossil investering inte anses vara lönsam Àr ett första tecken pÄ att vi faktiskt Àr i stÄnd att skapa ett system dÀr det som Àr skadligt för klimatet blir sÄ pass kostsamt att det inte ens förverkligas.

Men Àn Àr vi inte dÀr. Det allra bÀsta vore om man globalt kunde sÀtta ett pris pÄ koldioxid, till exempel genom en koldioxidskatt. Om den som förstör klimatet fÄr betala för det, skapas starka incitament för mÀnniskor, företag och lÀnder att förÀndra sitt beteende och utveckla tekniken. DÄ blir det mer lönsamt att göra rÀtt och svÄrare att göra fel.

Just detta Àr ju Sverige ett exempel pÄ. 1991 införde Sverige, som ett av de första lÀnderna i vÀrlden, en skatt pÄ koldioxid. Nu föreslÄr Liberalerna (DI debatt 28/9) att man pÄ sikt Àven bör införa negativ koldioxidskatt, alltsÄ att den som samlar in koldioxid frÄn atmosfÀren ska fÄ betalt för det. Det vore bra för klimatet, men teknologin Àr Ànnu inte hÀr.

Vad vĂ€rre Ă€r – den koldioxidskatt vi redan har Ă€r bristfĂ€llig pĂ„ ett mer omfattande sĂ€tt. Den Ă€r sĂ„ fylld med undantag att den pĂ„ mĂ„nga sĂ€tt förfelar sitt syfte. Flera branscher Ă€r undantagna och skatten slĂ„r ojĂ€mnt. Sveriges industri samt flygbolag och rederier stod 2015 för nĂ€stan hĂ€lften av Sveriges koldioxidutslĂ€pp, men endast sju procent av den inbetalda koldioxidskatten.

Man drar lÀtt slutsatsen att skatten Àr ett misslyckande. Det Àr den inte. DÀr den tillÀmpas, fungerar den ocksÄ. HushÄllens utslÀpp frÄn transporter och uppvÀrmning omfattas av den och har minskat, medan sektorer med lÄg eller ingen koldioxidskatt ökar sina utslÀpp.

Lösningen förefaller enkel: ta bort undantagen. Varför sker inte det? Svaret Ă€r att undantagen gjorts pĂ„ goda grunder: risken för koldioxidlĂ€ckage, att minskade utslĂ€pp hĂ€r leder till mer utslĂ€pp nĂ„gon annanstans. Om man till exempel beskattar jordbruket och tillverkningsindustrin alltför högt i Sverige, bedöms risken som hög att fler företag kommer att förlĂ€gga sin verksamhet i lĂ€nder med Ă€n sĂ€mre klimatskydd. Och hur mycket man Ă€n ogillar utslĂ€pp i Sverige, Ă€r de flesta överens om att det Ă€r bĂ€ttre ifall de sker hĂ€r, med relativt hĂ„rda regleringar, Ă€n i lĂ€nder som helt saknar klimatambitioner.  

AlltsĂ„ – avsaknaden av en global koldioxidskatt ersĂ€tts med nationella sĂ„dana. Den nationella skatten missar sitt mĂ„l, eftersom man inför risken för koldioxidlĂ€ckage undantar viktiga branscher. Problemet kvarstĂ„r: de som idag bidrar till de största klimatförĂ€ndringarna betala inte för den skada de Ă„samkar andra.

Det finns emellertid vĂ€gar framĂ„t. I EU-kommissionens förslag pĂ„ “Den gröna given” frĂ„n december förra Ă„ret lyfts klimattullar. Genom att hitta strategier för att beskatta och bestraffa Ă€ven det koldioxidutslĂ€pp som sker utomlands, kan man ta bort undantagen och reducera risken för lĂ€ckage.

Liberal klimatpolitik mÄste innebÀra ett klimatpolitiskt system dÀr det kostar sÄ mycket att förstöra klimatet att man lÄter bli. Man ska inte underskatta vare sig företags eller mÀnniskors förmÄga att anpassa sig efter ett sÄdant system, men det mÄste vara förutsÀgbart och rÀttvist. Det rÄdande klimatpolitiska systemet, med dess undantag och risk för lÀckage, Àr varken eller. Flera lÀnder behöver pÄ allvar, till exempel via EU, visa att klimatsmart beteende ska löna sig. DÀrför mÄste Àven frihandelsvÀnner inse att klimattullar Àr vÀgen framÄt.