Gina Gustavsson har rÀtt om urspÄrad coronapatriotism

Kritik och debatt borde ha hanterats betydligt bÀttre.

Anders Tegnell som pepparkaka, julgransÀngel, tatuering - och landsfader. Vad hÀnde egentligen under pandemiÄret 2020?

Anders Tegnell som pepparkaka, julgransÀngel, tatuering - och landsfader. Vad hÀnde egentligen under pandemiÄret 2020?

Foto: Janerik Henriksson

Ledarkrönika2021-11-14 06:26
Detta Àr en ledarkrönika. UNT:s ledarsida Àr liberal.

Sveptes vi med i en överdriven nationalism under pandemiÄret 2020? KrÀvdes strikt lojalitet för den svenska strategin, slog vi Àngsligt bort ifrÄgasÀttanden frÄn omvÀrlden?

Statsvetaren Gina Gustavsson, som forskar om nationalism vid Uppsala universitet och Ă€r bokaktuell med "Du stolta du fria" (Kaunitz-Olsson), Ă€r nĂ„got intressant pĂ„ spĂ„ren.  

VĂ„ren 2020, efter att sportlovsresenĂ€rer hade fört in smittan i landet, sköt smittspridningen i höjden. Medan vĂ„ra nordiska grannlĂ€nder vidtog kraftiga Ă„tgĂ€rder underskattade ansvariga smittökningen hĂ€r. Resten Ă€r, som det brukar heta, historia. 

Det Ă€r inte med silkesvantar Gustavsson beskriver statsepidemiolog Anders Tegnell, Johan Carlsson som har varit FolkhĂ€lsomyndighetens generaldirektör och myndighetens tidigare statsepidemiolog Johan Giesecke: "Tre Ă€ldre mĂ€n med en inbördes patriarkal relation och en nĂ€rmast macho attityd till sjukdom och risker." 

I slutet av april 2020 hamnade Sverige pĂ„ listan över de tio lĂ€nder i vĂ€rlden med flest döda per capita, och Gustavsson noterar att förtroendet för FolkhĂ€lsomyndigheten samtidigt steg. Tegnell beskrevs som ”hjĂ€lte”, ”nationalsjĂ€len förkroppsligad”, som ”landsfader”. Det kom nyheter om att nĂ„gon tatuerat in hans ansikte pĂ„ armen, att folk gjorde Tegnell-tvĂ„lar, hjĂ€lteaffischer med texten ”All makt Ă„t Tegnell” – och inför fjolĂ„rets jul kunde man fĂ„ tips pĂ„ hur man kan göra en Ă€ngel med hans ansikte pĂ„ för att hĂ€nga i granen. Emma Frans, forskare i epidemiologi, twittrade om Tegnells "storkukslugn".

Den svenska strategins kritiker beskylldes dÀremot för att vara domedagsprofeter, alarmister, foliehattar, troll och vetenskapsförnekare. De 22 forskarna som ifrÄgasatte Sveriges vÀgval kallades landsförrÀdare och en skam för landet. Sveriges Radios Vetenskapsradion framstÀllde en kritisk Facebookgrupp som suspekt och hotfull, utan belÀgg. Enligt Gustavsson pÄstod vÀnsterskribenten Göran Greider att akademiker och intellektuella som stod upp för kritikernas rÀtt att sÀga sitt "var att likna vid den högutbildade överklass som pÄ 1930-talet slÀppte fram nazismen".

Överdrifter har onekligen inte saknats, och det gĂ„r sĂ€kert att finna en hel del Ă€ven frĂ„n kritikerlĂ€gret.

Men det mest intressanta med Gustavssons betraktelse Ă€r utifrĂ„nblicken pĂ„ Sverige. Hon, som Ă€r uppvuxen med en estnisk mamma, befann sig i Oxford under pandemin och fick lugna svenska bekanta med att lockdown inte betydde att folk satt inlĂ„sta hemma. Det var fritt att vara ute. I omvĂ€rlden vĂ€ckte den svenska strategin förvĂ„ning: ”Vad hade hĂ€nt med sĂ€kerhetstĂ€nket hos folket vars Volvobilar var först i vĂ€rlden att utrustas med trepunktsbĂ€lte?”

Tegnell sade att det var ”som om vĂ€rlden blev galen”, Johan Giesecke att ”alla andra lĂ€nder gör fel”. NĂ€r utrikesminister Ann Linde fick kritiska frĂ„gor om vĂ„ra dödstal, i en intervju av Deutsche Welle i juni 2020, utbrast hon: ”Det lĂ„ter som att ni vill kasta ut oss ur EU!”

VÄra dödstal har onekligen stuckit ut i en nordisk jÀmförelse. OmrÄden med mÄnga lÄginkomsttagare och invandrare har drabbats sÀrskilt hÄrt. Priset fick betalas av personer i riskgrupperna, medan yngre och starka kunde fortsÀtta leva relativt fritt, pÄpekar Gustavsson.

Hon efterfrĂ„gar öppen debatt, kritik och ifrĂ„gasĂ€ttande. BrĂ€nnmĂ€rk inte meningsmotstĂ„ndare, Ă€r en uppmaning. Min favorit bland Gustavssons rĂ„d mot slutet av boken Ă€r ”frĂ„ga en flykting om diktatur”. 

Vad man Àn tycker om den svenska strategin, har Gustavsson en viktig poÀng i att en stark demokrati som Sverige borde ha hanterat kritik och debatt pÄ ett betydligt bÀttre sÀtt.