Ge hemmaladdarna ett uttag snarast

Laddstolpar är bra, laddstolpar vid hemmet är ännu bättre.

Laddstolpar är allra viktigast nära bostäderna.

Laddstolpar är allra viktigast nära bostäderna.

Foto: Janerik Henriksson

Ledarkrönika2022-08-16 18:24
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Dags att byta bil? Senast det begav sig var det ”snåldiesel” som gällde, en bil som inte längre är önskvärd i städerna. Törs man nu köpa en elbil? ”Omöjligt, det finns inga laddstolpar i området”, säger Luthagenbon Pierre Ridderström (UNT 16/8). Som vanligt gäller lite oklara förutsättningar för vad som är hushållens näst största investering, efter bostaden.

Den svenska staten är relativt snabb på att sätta upp laddplatser i glesbygd, efter flera decenniers träning med bredbandsutbyggnaden. Men för laddstolparna kommer de vita fläckarna som finns kvar i första hand att finnas inne i städerna.

Energimyndigheten har i en rapport (1/11 2021) analyserat problemen med ”hemmaladdning” av personbilar. Inte oväntat är det i flerbostadshus som föreningar eller samfälligheter motsätter sig en utbyggnad av rädsla för att drabbas av kostnader för en anläggning som inte kommer att användas. Ett moment 22, där både elbilen och laddstolpen uteblir, som i exemplet i Luthagen ovan.

Men det borde kunna slås fast att stolparna kommer att användas. Redan om tre år, 2025, kommer 180 000 nya elbilar att registreras, enligt prognosen från Trafikanalys, dessutom 45 000 laddhybrider. Som en jämförelse väntas antalet nya bensin- och dieselbilar vara totalt 40 000. Andelen laddbara personbilar på vägarna tros öka från sex till 20 procent under treårsperioden.

Angående rätten att sätta upp nya stolpar, och fördelningen av kostnaderna för dessa, kan man fördel vända sig mot Norge som ligger före Sverige med i dagsläget 15 procent laddbara personbilar. I grannlandet finns sedan 2018 Laddretten, ett knippe lagar och bestämmelser. I exempelvis Spanien och Frankrike finns också det EU-stödda projektet Right to charge implementerat sedan några år.

Sverige agerar senfärdigt och med komplicerade ansökningsprocesser hos olika myndigheter. Såväl Trafikverket som Energimyndigheten och Naturvårdsverket erbjuder olika former av stöd för att förbättra laddinfrastrukturen i landet. De politiska utspelen på området har varit många, men ansvarsfördelningen för utbyggnaden samtidigt oklar och kunskapsnivån ganska låg.

Varje dag sätts nya laddstolpar upp längs motorvägarna, vid arenor, pendlarparkeringar och resecentrum. Det är bra, men användandet kommer alltid att vara begränsat till dem som bor en bit från stan och inte klarar sig dit och hem på en uppladdning. En stor majoritet av alla laddningar sker, och kommer alltid att ske, i anslutning till hemmet. När det blir möjligt för alla får både elbilsförsäljningen och klimatomställningen en välbehövlig skjuts.