Det är inte alltid man är nöjd över att få trängas på pendeltåg. Men rätt många drog en lättnadens suck över att Mälartåg ska köra de avgångar som SJ lägger ner från och med december, vilket tidningen berättade om på fredagsmorgonen.
Hur det faktiskt kommer att gå till är oklart. SJ:s vd Monica Lingegård säger till tidningen att Mälartåg helt avvisat all hjälp att sköta trafiken. Rätt många resenärer har kommit upp på perrongen vid resecentrum och märkt att Mälartåg ställt in en avgång på grund av personalbrist. Man kan inte bara norpa lokförare eller tågvärdar från andra bolag.
Sucken blir till något av en flämtning när man läser att Mälartåg har en “plan” för att täcka upp för SJ. Eller i vart fall är det den senares bild. Mälartåg säger inte flaska, inga beslut har fattats.
Det finns en lösning som inte finns, kan man säga. En ganska bra bild av tågtrafiken mellan staden och Stockholm.
Svensk tågtrafik är inte känd för att vara transparent eller enkel att hantera politiskt. Hur ska ansvarsutkrävandet se ut av regionägda Mälartåg om de misslyckas att sköta det uppdrag man lovat pendlarna med skattebetalarnas pengar? Kommer de sex ägarregionerna skylla på varandra när tågen strular, dessutom med mer punktlighet än tidtabellerna? Om ett bolag med en stark ägare inte lyckas, vad talar för att en splittrad ägargrupp gör det?
Det går att förstå att Sveriges mest trafikerade sträcka är attraktiv för andra operatörer att ta över. Kundgruppen är betalstark, luttrad och relativt stadig över tid. Det behövs självklart en bra och fungerande anslutning mellan städerna. Det är en symboliskt viktig sak att huvudstaden och landets främsta lärosäte är tätt sammanlänkade.
Men det behövs rejäla förändringar och investeringar i planering och underhåll framöver. Infrastrukturen är inte tillräckligt pålitlig. SVT Uppsala (6/9) kunde efter SJ:s nedläggning berätta om Sophie, hotelldirektör i Stockholm, som vill bo kvar här men inte längre kan kombinera sitt jobb med den undermåliga pendlingen. Kommunalråd Erik Pelling (S) säger till SVT att han inte vill se fler liknande fall, men det lär han få göra.
Ingenting i de nuvarande beskeden från tågbolagen tyder på att det ändras. I Facebookgruppen Uppsalapendlarna uttrycker många att gränsen nu är nådd, de vill flytta eller byta jobb för att slippa mer befarat strul, missade möten och stampande på perrongen. På så sätt är nog ingenting nytt i denna nyhet.