Vem ska få åka gratis i kollektivtrafiken? En del flyktingar, eller alla flyktingar? De som väntar på besked från Migrationsverket? Studerande och arbetslösa? Äldre och yngre?
Sedan 18 mars får den som har ukrainskt pass eller ID-kort åka gratis i UL-trafiken (UNT, 17/3). När beslutet fattades hade ukrainska flyktingar redan möjlighet att åka gratis i Gävleborg och Stockholm. Flera svenska regioner fattade tidigt beslut i samma riktning.
P4 Uppland rapporterade redan för några veckor sedan om att bråk hade uppstått på en buss, när en grupp ukrainska flyktingar fått nej av en busschaufför på en UL-buss. Chauffören hade sagt att reglerna säger att man måste köpa biljett. En kvinna från Knivsta, som bevittnade bråket, sade till radion att hon "mådde så dåligt av att se de här människorna som kommer direkt från Ukraina och blir behandlade på det här sättet" (SR, 11/3).
I torsdagens UNT skrev vidare Karin Fridell Anter som leder Stöttepelaren, en stödförening för ensamkommande barn och ungdomar, att alla flyktingar borde få åka fritt på UL:s bussar och tåg. "Ett första steg kunde vara att alla med Migrationsverkets LMA-kort får åka gratis", skrev hon i sin insändare, och underströk att personer som väntar på sin asylutredning "får ungefär 1 900 i månaden att leva på". Denna väntan kan dessutom ta flera år.
I den nationella debatten har det också höjts röster: Varför bara ukrainare? Varför fick inte syriska flyktingar åka gratis under flyktingvågen för några år sedan? Om en grupp får, borde väl även andra få?
Det har till och med skickats in en JO-anmälan mot Stockholms trafiknämnd och regionråd Kristoffer Tamsons (M) (Mitt i Stockholm, 22/3). "Det finns andra människor på flykt från andra länder” som exkluderas från att åka gratis, påpekar anmälaren som menar att beslutet om ukrainska flyktingar "strider mot likabehandlingsprincipen".
Så hur borde och bör beslutsfattarna i region Uppsala resonera?
Politiker från det blågröna styret har tidigare uttryckt att frågan om gratis kollektivtrafik för ukrainska flyktingar inte är alldeles enkel, att den borde utredas. Det miljöpartistiska regionrådet Hans Wennberg har till exempel nämnt "svårigheter i avgränsningar", och för hur lång tid det skulle gälla (SR, 12/3).
Men så gavs alltså nyligen besked om att även UL godtar ukrainska pass eller ID-kort för den som vill åka.
Att Vänsterpartiet, såväl i Uppsala som i andra delar av landet, ofta kräver "gratis" kollektivtrafik följer partiets ideologi. Nätverket Planka.nu har länge krävt helt biljettlöst. Andra, däribland undertecknad, tycker att det är betydligt mer rättvist att en del är skattefinansierad, men att vi även betalar för vår (subventionerade) biljett när vi väl tar tåget eller bussen.
Det är lätt att kräva "allt åt alla", men alla politiker vet också att det krävs finansiering. Det finns så att säga inga "gratis" turer.
Ska då desperata flyktingar nekas att gå på bussen? Nej, UL:s chaufförer borde ha en flexibel inställning. Det kan uppstå situationer där det bästa är att släppa på passagerare, även om de saknar biljett. Men då bör regeln naturligtvis gälla alla och inte bara en grupp.
Och om avgiftsfritt på UL ska gälla även människor som inte är i en akut flyktingsituation, utan alla asylsökande, kommer genast följdfrågan: Varför inte fler? De blågröna politikerna i regionen hade en viktig poäng. Om personer med ukrainska handlingar ska få stiga på bussen, måste man också tänka på sådant som likabehandlingsprinciper och gränsdragningsproblem.