Även Rasmus Paludan har rätt att häda

Sverige har tack och lov inte längre hädelselagar.

Rasmus Paludan, partiordförande för Stram Kurs, på Frölunda torg.

Rasmus Paludan, partiordförande för Stram Kurs, på Frölunda torg.

Foto: Björn Larsson Rosvall

Ledarkrönika2022-04-19 17:33
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Den dansk-svenske högerextremisten Rasmus Paludan har sagt att han kan återvända till Sverige om bara dagar. Han vet nämligen att det enkelt går att få gratisreklam här. Flera städer har drabbats av våldsamma upplopp och många poliser har attackerats. Nu kommer dessutom krav på förbud mot att bränna upp koranen.

Journalisten Atilla Yoldaş har dragit igång en namninsamling för det ändamålet. I skrivande stund har hans kampanj "Att bränna en koran ska vara ett hatbrott" samlat in över 34 000 namnunderskrifter. "Låt oss höja våra röster, kraftfullt, och kräva förändring", uppmanar Yoldaş missnöjt. 

Mikail Yüksel som leder det nya partiet Nyans, som även vill bränna ner Lars Vilks konstverk Nimis och förbjuda Muhammedkarikatyrer, låter meddela på Twitter att han kommer göra en JO-anmälan mot polismyndigheten för att Paludan har getts demonstrationstillstånd. 

Polisen sköter givetvis bara sin uppgift och ska inte ta politiska hänsyn vid utdelandet av tillstånd. 

När Paludan ville dra igång en koranbrännar-aktion i Malmö för två år sedan tog en annan man vid och eldade upp ett exemplar i ett industriområde. Kammaråklagaren lade senare ner förundersökningen och det slogs fast att koranbränning i sig inte är hets mot folkgrupp. Yttrandefriheten är nämligen starkt skyddad genom våra grundlagar. 

Religionsfriheten är också en självklarhet, men den innebär inte rätten att slippa bli kränkt eller upprörd. Det är stor skillnad på att uppvigla mot och hota exempelvis muslimer, och på att sabotera exemplar av en religiös skrift. 

Eftersom man i en rättsstat döms för vad man gör, och inte för vem man är, bör förbudsivrarna fundera ett varv till: Ska en ateist som flytt från islamistiskt förtryck få elda upp en koran? Ska någon som vuxit upp i Knutbysekten få tända eld på en bibel? Om Paludan i stället spottar på koranen eller kastar den hårt i marken - ska det också förbjudas?

För några sekler sedan kunde svenskar som trotsade censuren utsättas för brutal tortyr och avrättning. Trots att det i Tredje Moseboken står att den "som smädar Herrens namn skall straffas med döden, hela menigheten skall stena honom" har utvecklingen gått framåt. Det är numera fritt fram att häda, vilken religion udden än riktas mot. 

"Men Paludan är en idiot!", har många upprepat i dagarna. I demokratier har även idioter yttrandefrihet. Och att sätta eld på en bok är trots allt inget mot att bränna bussar och skolor, sabotera städer och skada poliser.