Det blev lite upprört i Uppsalas kommunledning när Trafikverket meddelade att den utlovade utbyggnaden av järnvägen mot Stockholm till fyra spår, troligen måste skjutas på framtiden. Det ser ut som om utbyggnaden av södra Uppsala med 22 000 lägenheter är i fara och därmed en stor del av flera decenniers bostadsbyggande.
Men det finns nog också de som vädrar morgonluft. Kanske kommer en bortglömd fråga att dammas av igen, nämligen den att utbyggnaden också omfattar en vägbro över Fyrisåns dalgång vid Ultuna och Nåntuna. Bron blir en trafiklösning som utsätter naturreservatet Årike Fyris, med två Linnéstigar och riksintressant växt- och djurliv, för påtagliga störningar.
Under den tid som Uppsalapaketet arbetats fram och implementerats i kommunens stadsplanering, har få röster påmint om Åriket och den värdefulla miljön där. Uppmärksamheten har i stället riktats mot innehållet i paketet, om hur själva bebyggelsen ska utformas, vilkets slags kollektivtrafik det ska bli och hur medborgarinflytandet ska tillgodoses. Allt detta är naturligtvis viktigt, men att en av Uppsalas klenoder kommer att naggas i kanten verkar få ha brytt sig om.
Det finns ytterligare en faktor som är besvärande i den totala hanteringen av Uppsalapaketet och det är planerna på att försöka få in Uppsalas Linnéminnen på Unescos världsarvslista. Uppsala och Årike Fyris med Linnéstigen till Danmark är ett av flera objekt över hela världen som ska framhålla vetenskapen i allmänhet och uppkomsten av den systematiska botaniken och Carl von Linnés betydelse i synnerhet. Ansökan finns med på en så kallad tentativ lista över kommande världsarvsnomineringar hos Unesco. Arbete pågår med att få en formell ansökan klar.
En stor fråga är ju om en iögonenfallande bro över en del av det föreslagna världsarvet spelar någon roll i sammanhanget eller inte. I Dresden i tyska Sachsen har en dalgång kring floden Elbe tagits bort från själva världsarvslistan på grund av ett brobygge.
En ännu större fråga är ju hur Uppsala kommun ser på frågan om Carl von Linné och ett eventuellt världsarv. Går det att förena vetenskapshistoria med modernt samhällsbygge?
Kanske blir det en kompromiss, genom att ett konkret, tydligt minnesmärke över Carl von Linné uppförs. Det kunde placeras i närheten av bron över Åriket, som en ursäkt eller lite vetenskaplig ”greenwashing”.
Mitt tips är att regering och Trafikverket skärper sig och slår fast att Uppsala får sina fyra spår. Varpå Uppsala kan bygga de 22 000 lägenheterna och resa en bro över Fyrisån. För vem bryr sig?