Varför går det stadsbussar över torget?

Den vansinniga mixen på Dragarbrunnsgatan måste också få ett slut.

Stora torget i Uppsala har haft många skepnader genom åren.

Stora torget i Uppsala har haft många skepnader genom åren.

Foto: Karin von Scheele Pettersson

Krönika2023-07-01 07:09
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Lagom till sommarens intåg blev Stora torget äntligen färdigt. I början på juni invigdes torget högtidligt och nu har Uppsalaborna haft en månad på sig att boa in sig i detta stadens så kallade finrum eller vardagsrum. Stadsplanerare och lokala politiker har länge talat sig varma för upprustningen och utformningen är det verkligen inget fel på. Träd och blomstergrupper, sittplatser och porlande vatten breder ut sig. Kandelabern har också fått sin plats, visserligen något perifer, men den kommer att lysa i höstmörkret. 

Är man uppe med tuppen kan man också få höra högst densamme gala från en högtalare över torget. Vilken gåva att leva i en stad där något så halsbrytande men på samma gång oväntat och charmigt får finnas – och dessutom i kommunal regi!

Men ändå. Mitt i all den omsorgsfulla utsmyckningen så måste stadsbussarna tränga sig in och ta plats i gaturummet. Varför i fridens namn? 

Det gick väl alldeles utmärkt att låta busslinjer gå via S:t Olofsgatan, dessutom med flera hållplatser i centrum, några kvarter från Stora torget.

Det myller av människor som ska mötas och flanera på torget och umgås och njuta av staden, borde inte behöva se sig över axeln hela tiden för att ha koll på annalkande bussar. Stora torget som förr var ett utpräglat busstorg är ju inte det längre, så den lösningen är helt onödig. Det går inte ens att förklara bussgatan i mitten på torget med att den underlättar för rörelsehindrade, eftersom bussarna inte stannar där, utan vid hållplatser en bit därifrån.

Om man försöker bortse från de passerande bussarna understryker det nya torget Uppsala innerstad som en mötes- och handelsplats för gångtrafikanter.

Och det paradoxala har inträffat att den inbjudande miljö som de stora externvaruhusen försökte kopiera från Uppsalas centrum på 1970-80-talet nu har kopierats tillbaka till samma centrum igen. Kanske satsningarna kan få handeln att åter blomma upp i det centrala Uppsala?

Men riktigt bra blir det ju inte förrän Dragarbrunnsgatan befrias från den huvudlösa trafikmixen personbilar, lastfordon, oskyddade trafikanter som cyklister, pappor med barnvagn, cyklister igen, långsamgående personer med rollator, vanliga flanörer. Det hjälper inte att statistiken kanske visar att det inte händer några olyckor där, trafikmiljön blir likafullt otrygg och stressande. 

Just nu pågår ombyggnad av hela Plantanområdet till ett nytt biografcentrum, men när det är klart och ännu fler människor rör sig på denna gata måste Dragarbrunnsgatan få en bättre trafikmiljö.