Dimmorna har nu skingrats kring Uppsalapaketet, avtalet som Uppsala kommun och staten trÀffat om fyrspÄrig jÀrnvÀg, nya stationer, nÀra 50 000 nya bostÀder i Uppsala och Knivsta samt utbyggnaden av kollektivtrafiken med spÄrvÀg i Uppsala. Avtalet gÀller sjÀlvfallet och ska genomföras, Àven om det blir ytterligt snÀrjigt att lösa kollektivtrafiken som ska vara Ätminstone pÄbörjad vid 2030.
Entusiasmen för hela Uppsalapaketet Àr mÄttlig hos Uppsalaborna. Beslutet har fattats över huvudet pÄ medborgarna, menar somliga, och motstÄndet eldas under av den politiska oppositionen i kommunfullmÀktige. Centern, Moderaterna, Kristdemokraterna och Sverigedemokraterna Àr emot spÄrvÀg men har ingen gemensam alternativ lösning med den höga kapacitet, som krÀvs enligt avtalet. Visst finns det fog för kritik av det enorma projektet men nu gÀller det att gilla lÀget.
Den gigantiska utbyggnaden av Uppsalas södra stadsdelar förutsÀtter att rörligheten för dem som bor i de nya omrÄdena Àr tillfredsstÀllande. Det krÀvs trafiklösningar som gör att det gÄr smidigt att ta sig till jobb, skola eller fritidsaktiviteter. Uppsala Àr för tÀttbebyggt och att utöka privatbilismen i Uppsala gÄr inte. AlltsÄ krÀvs kollektivtrafik som fÄr den mest inbitne bilföraren att vÀlja kollektivt.
TvÄ trafiksystem brukar stÀllas mot varandra för Uppsalas del, spÄrvÀg mot BRT, Bus Rapid Transfer. BRT Àr ett buss-system som kan föras fram med flerledade bussar pÄ egna banor. Det kan köras med en fordonslÀngd pÄ maximalt 24 meter, medan ett spÄrvagnssÀtt kan bli upp emot 60 meter lÄngt.
BRT har alltsĂ„ lĂ„ngt till spĂ„rvagnens höga kapacitet och Ă€r visserligen billigare i investering men saknar ocksĂ„ spĂ„rvagnens hĂ„llbarhet. Bussar brukar berĂ€knas hĂ„lla i tolvâfemton Ă„r, medan spĂ„rvagnen hĂ„ller upp emot 30 Ă„r. I det lĂ„nga loppet Ă€r det inte alls givet att BRT Ă€r mindre kostsamt Ă€n spĂ„rvĂ€g.
Mycket talar alltsÄ för spÄrvagnen. Utöver den höga kapaciteten och den lÀngre hÄllbarheten kan lÀggas att spÄrvÀg lockar investerare i till exempel handel. SpÄrvÀgen drar till sig fler bostÀder och arbetsplatser. Och spÄrvagnen gör det mer lustfyllt att Äka kollektivt, vilket mÄste ses som en framtida framgÄngsfaktor.
Att Uppsalaborna till viss del kanske kÀnt sig överrumplade av den omfattande utbyggnaden Àr en sak. Finns det nu en chans att fÄ en ökning av kollektivresandet genom att vÀlja ett transportsÀtt som mÄnga stÀder i Uppsalas storlek pÄ kontinenten redan valt, kan det bli en framgÄng. Uppsalaborna Àr vÀrda hög kvalitet pÄ sin kollektivtrafik.