Uppsalapaketet Àr pÄ spÄret igen

Uppsalaborna Àr vÀrda en hög kvalitet pÄ sin kollektivtrafik.

SpÄrvÀg Àven i Uppsala?

SpÄrvÀg Àven i Uppsala?

Foto: Carl-Olof Zimmerman

Krönika2022-07-01 22:14
Detta Àr en ledarkrönika. UNT:s ledarsida Àr liberal.

Dimmorna har nu skingrats kring Uppsalapaketet, avtalet som Uppsala kommun och staten trĂ€ffat om fyrspĂ„rig jĂ€rnvĂ€g, nya stationer, nĂ€ra 50 000 nya bostĂ€der i Uppsala och Knivsta samt utbyggnaden av kollektivtrafiken med spĂ„rvĂ€g i Uppsala. Avtalet gĂ€ller sjĂ€lvfallet och ska genomföras, Ă€ven om det blir ytterligt snĂ€rjigt att lösa kollektivtrafiken som ska vara Ă„tminstone pĂ„börjad vid 2030.

Entusiasmen för hela Uppsalapaketet Ă€r mĂ„ttlig hos Uppsalaborna. Beslutet har fattats över huvudet pĂ„ medborgarna, menar somliga, och motstĂ„ndet eldas under av den politiska oppositionen i kommunfullmĂ€ktige. Centern, Moderaterna, Kristdemokraterna och Sverigedemokraterna Ă€r emot spĂ„rvĂ€g men har ingen gemensam alternativ lösning med den höga kapacitet, som krĂ€vs enligt  avtalet. Visst finns det fog för kritik av det enorma projektet men nu gĂ€ller det att gilla lĂ€get.

Den gigantiska utbyggnaden av Uppsalas södra stadsdelar förutsĂ€tter att rörligheten för dem som bor i de nya omrĂ„dena Ă€r tillfredsstĂ€llande. Det krĂ€vs trafiklösningar som gör att det gĂ„r smidigt att ta sig till jobb, skola eller fritidsaktiviteter. Uppsala Ă€r för tĂ€ttbebyggt och att utöka privatbilismen i Uppsala gĂ„r inte. AlltsĂ„ krĂ€vs kollektivtrafik som fĂ„r den mest inbitne bilföraren att vĂ€lja kollektivt. 

TvÄ trafiksystem brukar stÀllas mot varandra för Uppsalas del, spÄrvÀg mot BRT, Bus Rapid Transfer. BRT Àr ett buss-system som kan föras fram med flerledade bussar pÄ egna banor. Det kan köras med en fordonslÀngd pÄ maximalt 24 meter, medan ett spÄrvagnssÀtt kan bli upp emot 60 meter lÄngt.

BRT har alltsĂ„ lĂ„ngt till spĂ„rvagnens höga kapacitet och Ă€r visserligen billigare i investering men saknar ocksĂ„ spĂ„rvagnens hĂ„llbarhet. Bussar brukar berĂ€knas hĂ„lla i tolv–femton Ă„r, medan spĂ„rvagnen hĂ„ller upp emot 30 Ă„r. I det lĂ„nga loppet Ă€r det inte alls givet att BRT Ă€r mindre kostsamt Ă€n spĂ„rvĂ€g.

Mycket talar alltsÄ för spÄrvagnen. Utöver den höga kapaciteten och den lÀngre hÄllbarheten kan lÀggas att spÄrvÀg lockar investerare i till exempel handel. SpÄrvÀgen drar till sig fler bostÀder och arbetsplatser. Och spÄrvagnen gör det mer lustfyllt att Äka kollektivt, vilket mÄste ses som en framtida framgÄngsfaktor.

Att Uppsalaborna till viss del kanske kÀnt sig överrumplade av den omfattande utbyggnaden Àr en sak. Finns det nu en chans att fÄ en ökning av kollektivresandet genom att vÀlja ett transportsÀtt som mÄnga stÀder i Uppsalas storlek pÄ kontinenten redan valt, kan det bli en framgÄng. Uppsalaborna Àr vÀrda hög kvalitet pÄ sin kollektivtrafik.