En anledning till att samtalsklimatet består av hårda förolämpningar, halvsanningar och hårda one-liners kan vara att politiken anpassat sig till ett nytt medieklimat. Men en annan orsak är att det finns aktörer som jobbar aktivt för att försämra samtalet.
En sådan aktör är Näringslivets Mediaservice (NMS) som opinionsbildar i det dolda. NMS finansieras av Stiftelsen Fritt Näringsliv som är en del av Svenskt Näringsliv. Dagens ETC har tidigare beskrivit hur NMS bedriver en trollkampanj mot de rödgröna.
Det är memes där Vänsterpartiet anklagas för att vara islamister, men också att Annie Lööf inte skulle bry sig om skjutningar och att gängkriminella älskar Magdalena Andersson är förekommande. Det må vara förklätt till skämt, men sanningen är att det är en smutskastningskampanj för att påverka opinionen.
Det hade inte varit ett särskilt stort problem om det vore så att det var privatpersoner som startade sociala medie-sidor som Rödgrön röra eller Kränkvärt och med hundratusentals kronor finansierade annonseringen. Men när det är sidor som finansieras av Svenskt Näringsliv utan att det syns för betraktaren blir det svårt att förhålla sig neutral.
En av de stora anledningarna till att det är problematiskt är att de anställda vid NMS inte skyltar med det. Det framstår när de delar välproducerade videoklipp och snygga meme-bilder som att de är privatpersoner. Ingenstans står det att de är avlönade av pengar som i grunden kommer från Svenskt Näringsliv. Deras anställda är som digitala gerillakrigare, de hoppar ut från det dolda och slår till för att sedan försvinna lika snabbt.
Alla som är aktiva i det politiska samtalet har ett ansvar för att hålla en nivå som det svenska folket förtjänar. Om en aktör som NMS sänker debatten till den nivå de har gjort så kommer andra att följa efter. Man kan se tecken på att så har skett med Socialdemokraternas ungdomsförbund, SSU, som ofta sprider klipp och bilder som påminner om NMS material. Det är lika låg nivå, men där finns dock en tydlig skillnad, alla vet vem avsändaren är och kan därför tolka bilden utifrån det.
Det är förbluffande att Svenskt Näringsliv år efter år finansierar NMS verksamhet. Man borde kunna förvänta sig mer av en så stor aktör. NMS sitter även i samma lokaler som tankesmedjan Timbro. Timbro är välförtjänt Sveriges största tankesmedja och borde inte vilja vara kontorsgrannar med en trollfabrik. Timbro svartmålas ofta från vänsterhåll, men är i grunden en seriös aktör som levererar intellektuella texter av skickliga skribenter, seriösa utbildningar och en stark förlagsverksamhet. När de delar lokaler med NMS är det dock tankesmedjan som träffas av den skit som välförtjänt kastas mot NMS - de delade lokalerna gör det helt enkelt lätt att tro att alla är ingredienser i samma soppa.
Som liberal håller jag med NMS om många av de frågor som de opinionsbildar i. Jag vill också ha lägre skatt, friare företagsklimat och ett friare Sverige. Jag känner dessutom många av dem som har arbetat på NMS personligen, det är vettiga personer. Men det är rakt av pinsamt att NMS agerar som de gör, att de dessutom är finansierade av Svenskt Näringsliv och sitter i samma lokaler som Timbro gör det hela direkt olämpligt. Det är många inom den politiska högern som länge har skämtat bakom stängda dörrar om hur dåliga NMS är. Men nu är mitt tålamod slut kring deras ovärdiga beteende. Målen helgar inte medlen.
Det är dags för Svenskt Näringsliv att antingen stänga ner NMS eller kraftigt reformera verksamheten. Svenska folket förtjänar ett bättre samtal. Som det är nu kan det inte fortsätta, då kommer nästa valrörelse att bli till och med smutsigare än den vi nyss var med om. Det vinner ingen på.
Rättelse: I texten står det att kontot Kränkvärt drivs av Näringslivets Mediaservice. Kränkvärt drivs på fritiden av en anställd på NMS och finansieras således inte av Svenskt Näringsliv.